ZIMNÍ ÚDRŽBA SI V LEDNU VYŽÁDALA PŘES 2 400 HODIN PRÁCE

Zimní údržba je momentálně prvořadým úkolem městské akciové společnosti SMO. Zaměstnanci drží pohotovost a s každým dalším centimetrem sněhu vzrůstá potřeba jejich pracovního nasazení. Když jim pak ve tři ráno zazvoní telefon, vědí, že musí co nejrychleji vyrazit vstříc sněhovým bariérám, které komplikují život ve městě.

Zajištění sjízdnosti cest a schůdnosti chodníků v zimním období probíhá v Orlové podle zpracovaného Operačního plánu zimní údržby města. V tomto plánu se pozemní komunikace rozčleňují do tří základních skupin podle stupně důležitosti. Pro jednotlivé skupiny jsou stanoveny lhůty, které musí společnost SMO, která zimní údržbu ve městě provádí, plnit.

V první skupině jsou například cesty, po nichž vedou trasy autobusových spojů a příjezdové cesty k zdravotním střediskům. Tyto musejí být odklizeny nejpozději do čtyř hodin od chvíle, kdy venku přestane sněžit. Jakmile jsou pozemní cesty a chodníky první třídy odklizeny, provádí se zimní údržba komunikací druhé a třetí třídy.

 „Pro výkon zimní údržby má společnost SMO k dispozici šest speciálních vozidel – sypačů. Tyto jsou vybaveny čelními sněhovými radlicemi a sypací nástavbou na inertní posypový materiál. Dva sypače jsou vzhledem k jejich rozměrům určeny na chodníky a ty zbylé používáme na zimní údržbu pozemních komunikací. Dále jsou pro výkon zimní údržby  vyčleněny dva kolové traktory s nesenou radlicí  a pro nakládku posypového materiálu čelní kolový nakladač,“ popsal technické vybavení společnosti SMO manažer komunálních služeb Ing. Richard Kočí.

Plné ruce práce mají také pracovníci, kteří odklízejí sníh manuálně. S lopatou v ruce čistí především sjezdy, přístupová schodiště, přechody a zastávky. „V lednu zaměstnanci ručního čištění odpracovali okolo 1 800 hodin. Sypače a traktory strávily zimní údržbou v lednu asi 620 hodin, přičemž množství použitého posypového materiálu činilo okolo 750 tun,“ doplnil Ing. Kočí.

Společnost SMO využívá dva druhy posypových materiálů, a to posypovou strusku a posypovou sůl. Podle operačního plánu je poměr 1:3, nicméně poměr je upravován podle aktuální situace. Použití posypových materiálů záleží na venkovní teplotě. Sůl je použitelná do -5°C. Je-li teplota vzduchu nižší, přichází na řadu struska.

Bohužel se často stává, že provádění zimní údržby na chodnících komplikují řidiči, kteří parkují svá vozidla tak, že traktoru brání ve vjezdu na chodník. Ten pak zůstane neodklizený.

V neposlední řadě je nutné připomenout, že území města Orlové protínají také komunikace, na kterých provádí zimní údržbu Správa silnic Moravskoslezského kraje a SMO, městská akciová společnost, tudíž nezodpovídá za stav těchto komunikací a za úroveň zimní údržby. Jedná se o tyto komunikace:

  • Masarykova třída, č. 4747
  • ul. Slezská, č.  4747
  • 17. Listopadu, č.  474
  • ul. Hraniční, č. 474
  • Na Olmovci, č.  474
  • Petra Cingra, č.  47214
  • Těšínská, č.  470
  • Ostravská, č. 4728

Datum zveřejnění/aktualizace: 11.2.2021

Zpět na výpis