Oznámení změn a doplnění údajů a dokladů stanovených pro ohlášení živnosti a žádosti o koncesi
3. Pojmenování (název) životní situace: | |
Oznámení změn a doplnění údajů a dokladů stanovených pro ohlášení živnosti a žádosti o koncesi Právní úprava: § 49 a § 56 zákona č. 455/1991 Sb., o živnostenském podnikání, ve znění pozdějších předpisů (dále jen "živnostenský zákon") |
|
4. Základní informace k dané životní situaci, předmětu žádosti apod.: | |
Podnikatel je povinen živnostenskému úřadu oznámit všechny změny a doplnění týkající se údajů a dokladů, které jsou stanoveny pro ohlášení živnosti a které jsou stanoveny jako náležitosti žádosti o koncesi, a předložit doklady o nich do 15 dnů ode dne jejich vzniku; to neplatí, pokud jde o změny a doplnění již zapsané v základních registrech, v obchodním nebo jiném veřejném rejstříku nebo v informačním systému evidence obyvatel, pokud je podnikatel občanem České republiky, anebo v informačním systému cizinců, pokud je podnikatel cizincem. Změny a doplnění údajů získaných z těchto registrů, systémů nebo veřejných rejstříků zapíše živnostenský úřad bez zbytečného odkladu do živnostenského rejstříku. Změní-li se bydliště podnikatele a podnikatel oznámil živnostenskému úřadu, že při změně bydliště požaduje změnit sídlo na stejnou adresu, jako je adresa bydliště, není povinen při změně bydliště změnu sídla živnostenskému úřadu oznamovat. |
|
5. Kdo je oprávněn v této věci jednat (podat žádost apod.): | |
Oznámení změn je podnikatel oprávněn podat na kterémkoliv obecním živnostenském úřadě nebo prostřednictvím kontakního místa veřejné správy. |
|
6. Jaké jsou podmínky a postup pro řešení životní situace: | |
Nastane-li změna údajů uváděných v ohlášení živnosti nebo v žádosti o koncesi je povinností podnikatele oznámit všechny změny a doplnění, a předložit doklady o nich, a to ve lhůtě do 15 dnů ode dne jejich vzniku. |
|
7. Jakým způsobem můžete zahájit řešení této životní situace: | |
Podáním oznámení změn na kterémkoliv obecním živnostenském úřadě nebo prostřednictvím kontakního místa veřejné správy. S využitím služby elektronického podání, viz bod 16. |
|
8. Na kterém úřadu můžete tuto životní situaci řešit: | |
Kterýkoliv obecní živnostenský úřad nebo kontaktní místo veřejné správy. |
|
9. Kde, s kým a kdy můžete tuto životní situaci řešit: | |
Městský úřad Orlová budova B, č. dveří 103, Bc. Jana Bukovská, jana.bukovska@muor.cz Bc. Gabriela Majzlíková, gabriela.majzlikova@muor.cz tel. 596 581 473 Úřední hodiny: |
|
10. Jaké doklady a informace musíte mít s sebou: | |
Pro předkládání dokladů k oznámení změn a doplnění podle § 49 odst. 1 a § 56 odst. 1 věty první živnostenského zákona platí § 46 odst. 6 živnostenského zákona přiměřeně. | |
11. Jaké jsou potřebné formuláře a kde jsou k dispozici: | |
Potřebné formuláře (Jednotný Registrační Formulář) jsou k dispozici |
|
12. Jaké jsou v této životní situaci správní a jiné poplatky a jak je máte uhradit: | |
Správní poplatek dle zák.č. 634/2004 Sb., o správních poplatcích činí:
Poplatek je možno uhradit přímo na živnostenském úřadě. Předmětem poplatku není:
Správní poplatky a výkon jejich správy upravuje zákon č. 634/2004 Sb., o správních poplatcích, ve znění pozdějších předpisů. Výše správních poplatků na úseku živnostenského podnikání jsou uvedeny v sazebníku v části I v položce 24, který je přílohou zákona č. 634/2004 Sb. Sleva na poplatku dle § 9 zákona č. 634/2004 Sb. o správních poplatcích |
|
13. Jaké jsou lhůty pro vyřízení: | |
Na základě oznámení podle § 49 odst. 1 a § 56 odst. 1 živnostenského zákona živnostenský úřad provede zápis do živnostenského rejstříku, podle okolností případu změní rozhodnutí o udělení koncese a podle okolností případu vydá výpis nebo informuje podnikatele o provedeném zápisu. |
|
14. Kteří jsou další účastníci (dotčení) postupu: | |
Další účastníci postupu nejsou. |
|
15. Jaké další činnosti jsou po vás jako žadateli požadovány: | |
Žádné další činnosti nejsou po žadateli vyžadovány. |
|
16. Můžete využít tuto elektronickou službu: | |
Služba Ohlášení živnosti nebo změny umožňuje prostřednictvím jednotného registračního formuláře (JRF) podnikatelské veřejnosti vytvořit elektronické podání, které musí učinit podnikatel před vstupem do živnostenského podnikání nebo během podnikání vůči živnostenskému úřadu (ŽÚ), příslušné správě sociálního zabezpečení (SSZ), zdravotní pojišťovně (ZP) nebo ve vztahu k finančnímu úřadu (FÚ) a hlášení úřadům práce (ÚP). Přihlášený uživatel má usnadněn výběr subjektu, pro který chce vytvořit podání, a může si do formulářů načíst své osobní údaje ze základních registrů veřejné správy. Uživatelé se přihlašují prostřednictvím online služby elektronické identifikace uživatele - národního bodu pro identifikaci a autentizaci. Základní nabídka podání obsahuje následující možnosti:
Bližší informace o možnostech podání a způsobu úhrady správního poplatku najdete zde. Správně vyplněné podání je potřeba elektronicky přímo ze služby odeslat na vybraný živnostenský úřad prostřednictvím jednoho z dostupných způsobů:
Vybraný živnostenský úřad po obdržení podání toto podání odpovídajícím způsobem zpracuje, a pokud to bude možné, i elektronicky vyřídí. Odeslání vyplněného podání do datové schránky úřadu Tento způsob podání vyžaduje, aby podávající měl svoji aktivovanou datovou schránku ve smyslu zákona č. 300/2008 Sb., o elektronických úkonech a autorizované konverzi dokumentů. Odeslání vyplněného podání podepsaného autorizací Odeslání podání podepsaného autorizací neboli „pomocí autorizace digitálního úkonu“, je k dispozici pouze přihlášeným uživatelům. Při odesílání podání budete přesměrováni na stránky Identity občana, kde potvrdíte souhlas s odesláním podání a následně se znovu přihlásíte s využitím vašeho identifikačního prostředku. Další informace o přihlašování a autorizaci digitálního úkonu naleznete na webových stránkách Identita občana. K přihlášení a autorizaci lze použít Identitu občana v ČR nebo z jiného státu EU. Může se jednat o elektronický občanský průkaz, mobilní klíč eGovernmentu, bankovní identitu apod. Odeslání vyplněného podání podepsaného elektronickým podpisem Tento způsob podání vyžaduje od uživatele uznávaný elektronický podpis (§ 6 zákona č. 297/2016 Sb., o službách vytvářejících důvěru pro elektronické transakce) založený na kvalifikovaném certifikátu. Seznam kvalifikovaných poskytovatelů služeb vytvářejících důvěru a poskytovaných kvalifikovaných služeb vytvářejících důvěru lze najít na stránkách Digitální a informační agentury. Pro podepsání podání uznávaným elektronickým podpisem si musíte nainstalovat podepisovací aplikaci JRFsign. Instalační soubory jsou ke stažení pro:
|
|
17. Podle kterého právního předpisu se postupuje: | |
Podle zákona č. 455/1991 Sb., o živnostenském podnikání, ve znění pozdějších předpisů. |
|
18. Jaké jsou související předpisy: | |
Související předpisy:
|
|
19. Jaké jsou opravné prostředky a jak se uplatňují: | |
Na základě oznámení změny živnostenský úřad podle okolností případu provede zápis do živnostenského rejstříku a podle okolnosti případu vydá výpis nebo informuje podnikatele o provedeném zápisu. Rozhodnutí o změně koncese je vydáváno v režimu zákona č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů, jako správní rozhodnutí a tudíž se proti němu lze odvolat do 15 dnů ode dne doručení. O použití opravného prostředku je účastník řízení řádně poučen |
|
20. Jaké sankce mohou být uplatněny v případě nedodržení předepsaných povinností: | |
Právnická osoba jako podnikatel nebo podnikající fyzická osoba se dopustí přestupku tím, že v rozporu s § 49 odst. 1 živnostenského zákona neoznámí živnostenskému úřadu ve stanovené lhůtě změny a doplnění týkající se údajů a dokladů, které jsou stanoveny pro ohlášení živnosti, nebo nepředloží doklady o nich, s výjimkou neoznámení změny oboru činnosti u živnosti volné, nebo v rozporu s § 56 odst. 1 živnostenského zákona neoznámí živnostenskému úřadu ve stanovené lhůtě změny a doplnění týkající se údajů a dokladů, které jsou stanoveny jako náležitosti žádosti o koncesi, nebo nepředloží doklady o nich (§ 62 odst. 1 písm. v) a písm. w) živnostenského zákona). Za přestupek lze uložit pokutu do výše 20 000,-Kč (§ 62 odst. 4 písm. d) živnostenského zákona). |
|
21. Nejčastější dotazy veřejnosti na toto téma a odpovědi na ně: | |
22. Potřebujete se k věci dozvědět víc? | |
23. Příslušné informace můžete získat také z jiných zdrojů nebo v jiné formě, a to: | |
24. Související životní situace a návody, jak je řešit: | |
25. Za správnost návodu odpovídá útvar: | |
Městský úřad Orlová, Odbor vnitřních věcí a živnostenský úřad |
|
26. Za správnost návodu odpovídá pan/paní: | |
Bc. Jana Bukovská | |
27. Návod je zpracován podle právního stavu ke dni: | |
16.4.2024 | |
28. Kdy byl návod naposledy aktualizován nebo ověřena jeho správnost: | |
16.4.2024 | |
29. Datum konce platnosti návodu: | |
30. Případná upřesnění a poznámky k řešení dané životní situace: | |
Zpět na výpis