Oznámení o zahájení nebo ukončení provozování živnosti v provozovně

3. Pojmenování (název) životní situace:

Oznámení o zahájení nebo ukončení provozování živnosti v provozovně

Právní úprava: § 17 zákona č. 455/1991 Sb., o živnostenském podnikání, ve znění pozdějších předpisů (dále jen "živnostenský zákon")

4. Základní informace k dané životní situaci, předmětu žádosti apod.:

Provozovnou se pro účely živnostenského zákona rozumí prostor, v němž je živnost provozována. Za provozovnu se považuje i automat nebo obdobné zařízení sloužící k prodeji zboží nebo poskytování služeb (dále jen "automat") a mobilní provozovna.. Mobilní provozovna je provozovna, která je přemístitelná a není umístěna na jednom místě po dobu delší než tři měsíce.

5. Kdo je oprávněn v této věci jednat (podat žádost apod.):

Oznámení o zahájení nebo ukončení provozování živnosti v provozovně je podnikatel oprávněn podat na kterémkoliv obecním živnostenském úřadě nebo prostřednictvím kontakního místa veřejné správy.

6. Jaké jsou podmínky a postup pro řešení životní situace:

Živnost může být provozována ve více provozovnách, pokud podnikatel má právní důvod pro jejich užívání. Na žádost živnostenského úřadu je podnikatel povinen prokázat právní důvod pro užívání provozovny; to neplatí pro mobilní provozovny a automaty. U mobilních provozoven je podnikatel povinen na žádost živnostenského úřadu prokázat oprávněnost umístění provozovny. Je-li provozovna umístěna v bytě a není-li podnikatel vlastníkem tohoto bytu, může v něm provozovat živnost pouze se souhlasem vlastníka.

Podnikatel je povinen zahájení a ukončení provozování živnosti v provozovně oznámit předem živnostenskému úřadu.

7. Jakým způsobem můžete zahájit řešení této životní situace:
 

Podáním oznámení o zahájení nebo ukončení provozování živnosti v provozovně na kterémkoliv obecním živnostenském úřadě nebo prostřednictvím kontakního místa veřejné správy. S využitím služby elektronického podání, viz bod 16.

8. Na kterém úřadu můžete tuto životní situaci řešit:
 

Kterýkoliv obecní živnostenský úřad nebo kontaktní místo veřejné správy.

9. Kde, s kým a kdy můžete tuto životní situaci řešit:
 

Městský úřad Orlová
Odbor vnitřních věcí a živnostenský úřad
Osvobození 796
735 14 Orlová - Lutyně

budova B, č. dveří 103,

Bc. Jana Bukovská, jana.bukovska@muor.cz

Bc. Gabriela Majzlíková, gabriela.majzlikova@muor.cz

tel. 596 581 473

Úřední hodiny:
Po, St: 8:00 - 11:30 a 12:30 - 17:00
Čt: 8:00 - 11:30 a 12:30 - 13:30
Út, Pá: (pouze pro objednané)
Polední přestávka: 11:30 - 12:30

10. Jaké doklady a informace musíte mít s sebou:

Živnostenskému úřadu je třeba pouze předem oznámit zahájení nebo ukončení provozování živnosti v provozovně.

11. Jaké jsou potřebné formuláře a kde jsou k dispozici:
 

Potřebné formuláře (Jednotný Registrační Formulář) jsou k dispozici

  • na internetových stránkách MěÚ Orlová (v sekci "Formuláře ke stažení")
  • na internetových stránkách Ministerstva průmyslu a obchodu
12. Jaké jsou v této životní situaci správní a jiné poplatky a jak je máte uhradit:
 

S provedením úkonu nejsou spojeny žádné správní poplatky.

13. Jaké jsou lhůty pro vyřízení:
 

Živnostenský úřad, který obdrží oznámení podle § 17 odst. 3 živnostenského zákona, přidělí provozovně identifikační číslo provozovny poskytnuté správcem základního registru osob , nebylo-li již přiděleno, provede zápis provozovny do živnostenského rejstříku a o provedeném zápisu informuje podnikatele.

14. Kteří jsou další účastníci (dotčení) postupu:
 

Další účastníci postupu nejsou.

15. Jaké další činnosti jsou po vás jako žadateli požadovány:
 

Žádné další činnosti nejsou po žadateli vyžadovány.

16. Můžete využít tuto elektronickou službu:
 

Služba Ohlášení živnosti nebo změny umožňuje prostřednictvím jednotného registračního formuláře (JRF) podnikatelské veřejnosti vytvořit elektronické podání, které musí učinit podnikatel před vstupem do živnostenského podnikání nebo během podnikání vůči živnostenskému úřadu (ŽÚ), příslušné správě sociálního zabezpečení (SSZ), zdravotní pojišťovně (ZP) nebo ve vztahu k finančnímu úřadu (FÚ) a hlášení úřadům práce (ÚP). Přihlášený uživatel má usnadněn výběr subjektu, pro který chce vytvořit podání, a může si do formulářů načíst své osobní údaje ze základních registrů veřejné správy. Uživatelé se přihlašují prostřednictvím online služby elektronické identifikace uživatele - národního bodu pro identifikaci a autentizaci.

Základní nabídka podání obsahuje následující možnosti:

  • chci začít podnikat jako fyzická osoba,
  • chci začít podnikat jako právnická osoba,
  • chci ohlásit novou živnost nebo změnu.

Bližší informace o možnostech podání a způsobu úhrady správního poplatku najdete zde.

Správně vyplněné podání je potřeba elektronicky přímo ze služby odeslat na vybraný živnostenský úřad prostřednictvím jednoho z dostupných způsobů:

  • do datové schránky,
  • podepsané autorizací,
  • podepsané elektronickým podpisem.

Vybraný živnostenský úřad po obdržení podání toto podání odpovídajícím způsobem zpracuje, a pokud to bude možné, i elektronicky vyřídí.

Odeslání vyplněného podání do datové schránky úřadu

Tento způsob podání vyžaduje, aby podávající měl svoji aktivovanou datovou schránku ve smyslu zákona č. 300/2008 Sb., o elektronických úkonech a autorizované konverzi dokumentů.

Odeslání vyplněného podání podepsaného autorizací

Odeslání podání podepsaného autorizací neboli „pomocí autorizace digitálního úkonu“, je k dispozici pouze přihlášeným uživatelům. Při odesílání podání budete přesměrováni na stránky Identity občana, kde potvrdíte souhlas s odesláním podání a následně se znovu přihlásíte s využitím vašeho identifikačního prostředku. Další informace o přihlašování a autorizaci digitálního úkonu naleznete na webových stránkách Identita občana.

K přihlášení a autorizaci lze použít Identitu občana v ČR nebo z jiného státu EU. Může se jednat o elektronický občanský průkaz, mobilní klíč eGovernmentu, bankovní identitu apod.

Odeslání vyplněného podání podepsaného elektronickým podpisem

Tento způsob podání vyžaduje od uživatele uznávaný elektronický podpis (§ 6 zákona č. 297/2016 Sb., o službách vytvářejících důvěru pro elektronické transakce) založený na kvalifikovaném certifikátu. Seznam kvalifikovaných poskytovatelů služeb vytvářejících důvěru a poskytovaných kvalifikovaných služeb vytvářejících důvěru lze najít na stránkách Digitální a informační agentury.

Pro podepsání podání uznávaným elektronickým podpisem si musíte nainstalovat podepisovací aplikaci JRFsign. Instalační soubory jsou ke stažení pro:

17. Podle kterého právního předpisu se postupuje:
 

Podle zákona č. 455/1991 Sb., o živnostenském podnikání, ve znění pozdějších předpisů.

18. Jaké jsou související předpisy:
 

Související předpisy:

  • zákon č. 570/1991 Sb., o živnostenských úřadech, ve znění pozdějších předpisů
19. Jaké jsou opravné prostředky a jak se uplatňují:
 

Jedná se pouze o zápisí oznámené skutečnosti do živnostenského rejstříku.

20. Jaké sankce mohou být uplatněny v případě nedodržení předepsaných povinností:
 

Právnická osoba jako podnikatel nebo podnikající fyzická osoba se dopustí přestupku tím, že v rozporu s § 17 odst. 3 živnostenského zákona
1. neprokáže na žádost živnostenského úřadu právní důvod pro užívání provozovny, nebo oprávněnost umístění mobilní provozovny, nebo
2. neoznámí předem zahájení nebo ukončení provozování živnosti v provozovně (§ 62 odst. 1 písm. e) živnostenského zákona). Za přestupek lze uložit pokutu do výše 100 000,-Kč (§ 62 odst. 4 písm. b ) živnostenského zákona).

21. Nejčastější dotazy veřejnosti na toto téma a odpovědi na ně:
22. Potřebujete se k věci dozvědět víc?
 
23. Příslušné informace můžete získat také z jiných zdrojů nebo v jiné formě, a to:
 
24. Související životní situace a návody, jak je řešit:
   
25. Za správnost návodu odpovídá útvar:
 

Městský úřad Orlová, Odbor vnitřních věcí a živnostenský úřad

26. Za správnost návodu odpovídá pan/paní:
  Bc. Jana Bukovská
27. Návod je zpracován podle právního stavu ke dni:
  16. 4. 2024
28. Kdy byl návod naposledy aktualizován nebo ověřena jeho správnost:
  16. 4. 2024
29. Datum konce platnosti návodu:
     
30. Případná upřesnění a poznámky k řešení dané životní situace:
     

Datum zveřejnění/aktualizace: 16.4.2024

Zpět na výpis