DOTAZY OBČANŮ
Níže uvedený formulář slouží pro vložení dotazu, oznámení, podnětu nebo připomínky:
Zodpovězené dotazy občanů:
18.2.2025, 10:20, Lucie Poláková
Dobrý den kolik činí poplatek za odpadky za rok 2025 na jednu dospělou osobu
Dobrý den,
základní sazba poplatku pro rok 2025 za komunální odpad činí 960,-- Kč/rok. Úleva platí pro občany, kteří v průběhu roku (od ledna do prosince) dosahují 70 let a je přiznána těm poplatníkům, u nichž není v evidenci k 1.1. daného roku nedoplatek na místních poplatcích (dle Obecně závazné vyhlášky Města Orlová č. 8/2023, čl. 6, odst. 4). V případě nejasností se obraťte na pracovníky na místních poplatcích, tel. 596 581 217, 146, 150.
S pozdravem
Kancelář starosty
16.2.2025, 9:27, Miroslava Skýbová
Dobrý den. Máme imobilní babičku (91 let) v domácí péči. V březnu ji končí platnost OP. Tak jsem se chtěla zeptat, jakým způsobem lze vyřídit nový OP. Děkuji za odpověď. S pozdravem M.SKýbová, Petřvald u Karviné
Vážená paní Skýbová,
v případě imobilních klientů docházejí pracovnice pořídit žádost o občanský průkaz přímo ke klientovi domů. Tuto službu je však nutno předem si objednat. Doporučuji Vám proto zavolat na telefonní číslo 596 581 427 a domluvit si návštěvu za účelem pořízení žádosti o občanský průkaz.
S pozdravem
Odbor vnitřních věcí a živnostenský úřad
15.2.2025, 6:02, Alexander Lestyan
Dobrý den. Prosím o info k platbě za odpady kdy u mé osoby došlo ke změně adresy trvalého bydliště. Platba na tuto adresu je prováděna SIPO. Byla má osoba přiřazena do počtu na platbu za odpady při změně adresy? Předem děkuji za info a s pozdravem Alexander Lestyan
Dobrý den,
změnu způsobu úhrady je nám nutno nahlásit, nemění se změnou adresy trvalého pobytu. V případě, že chcete navést do SIPO, musí se dostavit vlastník SIPA. Veškeré informace získáte u správce poplatku na tel: 596 581 217, 146, 150 nebo e-mailem dominika.rovna@muor.cz.
S pozdravem
Odbor správy majetku a hospodářské správy
12.2.2025, 19:38, Matěj
Dobry den, prosim pěkně dokdy musim zaplatit poplatek za psa? Moc diky
Dobrý den,
místní poplatek ze psů je splatný do 31. května letošního roku, tzn. že jeho úhrada je možná i dříve než v květnu.
S pozdravem
Kancelář starosty
12.2.2025, 8:55, Jan Hrádek
Proč nejezdí MHD Orlová (501) po 17 hod. z Dětmarovic na aut. st.? Lidé se vrací z hor a musí jezdit do Orlové oklikou přes Bohumín. Tento dotaz pokládám každý rok, zřejmě zbytečně. Ti, kteří jizdní řády vytváří, zřejmě aoutobusy nejezdí. A dále proč občané 70+ platí v MHD 6 Kč? V jiných městech jezdíme zadarmo.
Dobrý den.
na přelomu let 2020 a 2021 proběhla optimalizace Městské autobusové dopravy Orlová (MAD) ke snížení prokazatelné ztráty a tím navyšujících se nákladů na její provoz. Na základě vytíženosti spojů jednotlivých linek MAD došlo ke změnám jízdních řádů a snížení výkonů v podobě omezení či zrušení málo využívaných spojů. Z uvedených důvodů proto nelze zajistit spojení na každý jednotlivý vlakový spoj v Dětmarovicích, spoje byly využívány minimálně. Z Dětmarovic v pracovní dny jede spoj linky č. 501 v 16:18 a 18:13 a o víkendech v 16:13, 17:13, 19:20 a 18:12 spoj linky 874553.
A co se týče ceny jízdného, tak občané 65+ mají v zóně 15 – Město Orlová cestování zdarma po nahrání 365denní dlouhodobé časové jízdenky na kartu ODIS (cena 0 Kč). V případě jízdy na vlakové nádraží v Dětmarovicích se jedná o cestu v zóně 150 – Orlová XL, která zahrnuje zónu 15 (jízdné v tarifu MAD – pro vás zdarma) a zónu 7 – Region (zlevněné jízdné – 6 Kč).
S pozdravem
Odbor dopravy
6.2.2025, 20:00, Jelínková
Dobrý den, v blízkém okolí budovy Gymnázia Orlová (tř. Osvobození 1313), se vyskytují potkani. Mohu doložit videozáznam. Domnívám se, že výskyt těchto hlodavců ohrožuje zdraví občanů. Poprosím o vyjádření/stanovisko k výše uvedenému. Děkuji, Jelínková
Dobrý den,
deratizační firma tento podnět prošetří a následně provede represivní deratizaci.
S pozdravem
Odbor správy majetku a hospodářské správy
5.2.2025, 6:18, Vašut Oldřich
Dobrý den. Obdržel jsem od odboru dopravy výzvu doporučeným dopisem k zaplacení částky za překročení rychlosti. Jelikož dlouhodobě pracuji mimo trvalé bydliště, je pro mne problém vyzvednout si doporučený dopis ve stanovené lhůtě. Zajímalo by mne proč jsem tuto výzvu nedostal do datové schránky, kterou jsem si z popudu státní správy před dvěma roky zřídil? Podotýkám, jsem soukromá osoba. Citace zákona: " Provoz datových schránek upravuje zákon č. 300/2008 Sb. o elektronických úkonech a autorizované konverzi dokumentů, známý jako zákon o datových schránkách. Ten mimo jiné uděluje úřadům povinnost komunikovat přes datovou schránku s osobami, které jí disponují." Děkuji za odpověď. Vašut
Dobrý den,
výzva k zaplacení určené částky Vám byla zaslána jako fyzické osobě, která nemá zřízenou datovou schránku, proto Vám byla zaslána prostřednictvím České pošty. Tuto skutečnost před odesláním kontrolujeme v Registru obyvatel. Povinnost zřídit si datovou schránku mají od r. 2023 pouze právnické osoby a OSVČ. Vaše vozidlo je však registrováno na Vás jako na fyzickou osobu nikoli na OSVČ. V případě, že si nevyzvednete zásilku ve stanovené lhůtě na pobočce České pošty, bude Vám po 10 dnech vhozena do poštovní schránky.
S pozdravem
Odbor dopravy
30.1.2025, 10:40, Kamila Vuchova
Dobry den chtela bych se zeptat mam Insolovenci kterou řádně platím a zajímalo by me jestli i prez to mohu pracovat na živnost? Dekuji
Dobrý den,
insolvence může být v některých případech překážkou provozování živnosti. Konkrétně by se mohlo jednat o překážku provozování živnosti dle § 8 zákona č. 455/1991 Sb., o živnostenském podnikání, ve znění pozdějších předpisů (dále jen živnostenský zákon), který zní:
§ 8 odst. 1 – Živnost nemůže provozovat fyzická nebo právnická osoba, na jejíž majetek byl prohlášen konkurz, ode dne:
a) prodeje závodu jedinou smlouvou v rámci zpeněžení majetkové podstaty,
b) nabytí právní moci rozhodnutí, kterým soud ukončil provozování závodu nebo ode dne určeného v tomto rozhodnutí jako den ukončení provozování závodu.
§ 8 odst. 2 – Živnost nemůže provozovat fyzická nebo právnická osoba, a to po dobu 3 let od právní moci rozhodnutí o zamítnutí insolvenčního návrhu proto, že majetek dlužníka nebude postačovat k úhradě nákladů insolvenčního řízení z důvodu, že pro uspokojení věřitelů je majetek dlužníka zcela nepostačující. Živnost dále nemůže provozovat fyzická nebo právnická osoba, a to po dobu 3 let od právní moci rozhodnutí o zrušení konkursu proto, že majetek dlužníka je zcela nepostačující pro uspokojení věřitelů.
§ 8 odst. 5 – fyzická nebo právnická osoba, které byl uložen zákaz činnosti, nemůže po dobu trvání tohoto zákazu provozovat živnost, do jejíž obsahové náplně tato činnost spadá.
Z výše uvedeného vyplývá, že v některých konkrétních případech, kdy běží insolvence, nelze podnikat podle živnostenského zákona. Netýká se to však všech druhů insolvenčních řízení. Aby však bylo možno s určitostí odpovědět na váš dotaz, je potřeba znát konkrétní způsob řešení Vaší insolvence.
Doporučuji Vám proto obrátit se na některý živnostenský úřad a Vaši konkrétní situaci zkonzultovat. Pokud máte zájem problematiku řešit s naším živnostenským úřadem, kontaktujte, prosím, paní Bc. Janu Bukovskou, e-mail jana.bukovska@muor.cz nebo Bc. Gabrielu Majzlíkovou, e-mail gabriela.majzlikova@muor.cz. Obě jsou k zastižení také telefonicky, a to na tel. č. 596 581 473.
S pozdravem
Odobr vnitřních věcí a živnostenský úřad
29.1.2025, 17:41, Martin
Dobrý den. Táži se zda-li budou letos do našeho města organizovány výjezdy pracovniků FÚ, pokud ano, tak kdy a kde, tak jak jste po jeho zrušení avizovali.
Dobrý den,
Finanční úřad pro Moravskoslezský kraj zajistil poskytování služeb (podání daňového přiznání k dani z nemovitých věcí ) v měsíci lednu 2025. Poslední termín byl 29. ledna 2025. O lednových termínech město informovalo prostřednictvím Orlovských novin, webových stránek a sociálních sítích v průběhu měsíce prosince a ledna.
Další služby zajistí Finanční úřad v měsíci březnu, a to od 17. března, vždy v pondělí a ve středu do konce března (podání daňového přiznání k dani z příjmu). Prostory se nachází ve 2. NP objektu Doubravan č. p. 1000 (vedle vchodu na ortopedii a vchodu na krytý bazén, tam kde původně celý finanční úřad v Orlové sídlil).
S pozdravem
Kancelář starosty
26.1.2025, 17:12, Tomáš Netri
Dobrý den rád bych požádal o namontování osvětlení před dům na ulici do vršku 1443. Děkuji s pozdravem Netri Tomáš
Dobrý den,
ulice Do Vršku je osvětlována standartně jako na většině MK III. třídy na území města, osvětlení prostoru komunikace před předmětným číslem popisným je zajišťováno ze stran světelnými místy inv. č. 34/21 a 34/22. Při místním šetření dne 28.01.2025 byla navíc zjištěna nová úprava zeleně, která předtím mohla vyvolávat stínění na komunikaci. Odbor správy majetku a hospodářské správy proto zde neshledává doplnění osvětlení nutným a dodává, že osvětlení soukromých pozemků mimo komunikace v pasportu města je v gesci jejich majitelů.
S pozdravem
Odbor správy majetku a hospodářské správy
25.1.2025, 15:41, Jakub Jelínek
Zdravím chtěl bych se zeptat do kdy se mají zaplatit odpady kolik se má zaplatit a jak aby nevznikly problémy že nejsou zaplacené atd Děkuji za odpověď
Dobrý den,
v případě, že máte nejasnosti ve věci úhrad nebo neznáte váš variabilní symbol, obraťte se na pracovníky oddělení místních poplatků osobně na Městském úřadě v Orlové v úředních hodinách nebo telefonicky na číslech: 596 581 218, 596 581 217, 596 581 146, 596 581 150).
S pozdravem
Právní odbor
25.1.2025, 11:52, Jan
Dobrý den, obracím se na Vás s naléhavou žádostí o prověření výkopových prací, které probíhají na ulici Tiché v Orlové-Porubě, v blízkosti obytné zástavby. Parcelní číslo pozemku je 1739/2. Bagry firmy Peroutka DopStav Ostrava s.r.o. zde kopou do hloubky kolem 4 metrů a do těchto výkopů následně ukládají stavební suť. Tyto práce probíhají i o víkendech, což ještě více znepokojuje místní obyvatele. Tato činnost vyvolává obavy ohledně: • Možného vlivu na životní prostředí a stabilitu terénu. • Dopadu na kvalitu života obyvatel. Žádám Vás o rychlé prověření, zda jsou tyto práce povolené a zda splňují všechny legislativní požadavky. Pokud je to možné, prosím o zpětnou vazbu na tento e-mail. Děkuji za pochopení a urgentní reakci.
Dobrý den,
provádění prací na ul. Tiché, na pozemku parc.č. 1739/2 k.ú. Poruba u Orlové, bylo dne 17.1.2025 prověřeno šetřením stavebního úřadu společně s orgánem státní správy na úseku nakládání s odpady, následně ještě jednou dne 27.1.2025 stavebním úřadem. Bylo konstatováno, že na pozemku byly provedeny práce spočívající v úpravě terénu, tj. zpevnění sjezdu na pozemek (nepodléhá povolení stavebního úřadu) a dále zde probíhá nakládání materiálů (ornice, zemina, kamenivo) bagrem na nákladní vůz. U stavebního úřadu nebylo žádné řízení v dané věci vedeno. Stavební úřad proto vyzve majitele pozemku k podání vysvětlení, o jakou činnost se na pozemku jedná a k posouzení, zda tato činnost vyžaduje povolení stavebního úřadu.
S pozdravem
Odbor výstavby a životního prostředí
24.1.2025, 17:04, Petr Minařík
Dobrý den, mám podanou žádost na pronájem parkovacího místa. Před Vánoci mi bylo sděleno, že nemůže být vyznačeno kvůli špatným klimatickým podmínkám. V následujících dnech mají být ale teploty kolem 10 °C bez deště. Pokud by to počasí dovolilo, šlo by dané parkovací místo vyznačit? Snažím se komunikovat s Odborem dopravy, ale ten mě ignoruje. Předem moc děkuji.
Dobrý den,
při realizaci vodorovného dopravního značení je nutné dodržovat pokyny výrobců materiálů určených pro vodorovné dopravní značení, kteří specifikují požadavky pro nanášení jednotlivých hmot. Jedná se hlavně o dodržení klimatických podmínek jako předepsaná teplota vzduchu, teplota podkladu a hmoty a relativní vlhkost vzduchu. Z tohoto důvodu je předpokládaný termín pozastavení do března 2025 s ohledem na klimatické podmínky.
S pozdravem
Odbor správy majetku a hospodářské správy
23.1.2025, 18:58, Miroslav Lev
Dobrý den, v souladu s příslušnými ustanoveními zákona č. 106/1999 Sb. o svobodném přístupu k informacím, bych se chtěl touto cestou zeptat na výši zvláštního příplatku (§ 129 zák.č. 262/2006 Sb. - zákoník práce), který pobírají strážníci Městské policie Orlová od 01. 01. 2025. Děkuji.
Dobrý den,
děkujeme za Vaši žádost o poskytnutí informací dle zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím. Bohužel Vaše žádost nesplňuje určité formální požadavky. § 14 tohoto zákona přesně popisuje, jakým způsobem má být žádost o poskytnutí informace podána. Podání žádosti můžete učinit osobně na podatelně MěÚ, Osvobození 796, Orlová-Lutyně nebo elektronicky na adresu posta@muor.cz
S pozdravem
Kancelář starosty
23.1.2025, 12:41, Ilona Fritzlová
Prosím o sdělení kolik se platí za popelnice na ul. Polní 961. Ps: někde jsem četla, že lidé nad 65 let za popelnice nemusí platit. Je to pravda?
Dobrý den,
základní sazba poplatku pro rok 2025 za komunální odpad činí 960,-- Kč/rok. Úleva platí pro občany, kteří v průběhu roku (od ledna do prosince) dosahují 70 let a je přiznána těm poplatníkům, u nichž není v evidenci k 1.1. daného roku nedoplatek na místních poplatcích (dle Obecně závazné vyhlášky Města Orlová č. 8/2023, čl. 6, odst. 4). V případě nejasností se obraťte na pracovníky na místních poplatcích, tel. 596 581 217, 146, 150.
S pozdravem
Kancelář starosty