Rok 2010 je za dveřmi!

Město Orlová je ve smyslu platné legislativy zařazeno mezi tzv. „aglomerace“, tedy města a obce, které jsou povinny (pod sankcí!) do konce roku 2010 vyřešit likvidaci odpadních vod, vznikajících v neodkanalizovaných  „okrajových“ oblastech  s převažující rodinnou zástavbou.

Vedení města ve spolupráci s některými okolními městy a obcemi proto již v roce 2005 zahájilo veškeré přípravné a projektové činnosti s cílem zajistit výše uvedenou povinnost. Byla zpracována společná rámcová studie, zapracovávající požadavky Evropské unie na podmínky zdejší rozptýlené individuální zástavby.

Podařilo se vytvořit ucelené plochy s poměrně koncentrovanou zástavbou, kde projektované náklady na vybudování splaškové kanalizace v přepočtu na jednoho „připojeného obyvatele“ dosahují přijatelné výše, umožňující městu požádat o příslušnou dotaci. 

Zde musíme důrazně upozornit, že výše nákladů na jednoho připojeného obyvatele, tedy efektivita celého záměru, je rozhodující parametr realizace celého záměru odkanalizování. Pokud se ukáže ve fázi zpracování vyšších stupňů projektové dokumentace, že nelze naplnit jisté normativy nákladovosti, protože se nepodaří naprojektované trasy realizovat, popř. objekty na ně napojit, město není schopno samo záměr zafinancovat a tedy jej realizovat v navrženém rozsahu. Tím se vystavuje hrozbě vysoké sankce příslušných orgánů státu.

Je tedy v zájmu města a hlavně významné části jeho obyvatel v oblastech bez splaškové kanalizace, věc urychleně řešit.

 

Zde je na místě připomenout, že k 1. lednu 2008 zanikla všechna „stará“ povolení k vypouštění odpadních vod ze septiků a domovních ČOV, jejichž právní moc vznikla před 31.12.2001. Jinak řečeno - v souladu se zákonem je ten,

- kdo má platné povolení k vypouštění vyčištěných odpadních vod dle Zákona č. 254/2001 Sb. („vodní zákon“) ve znění pozdějších předpisů, §38 s datem nabytí právní moci po 1.1.2002.

- kdo vypouští své odpadní vody do veřejné kanalizace za úplatu  dle smlouvy s jejím provozovatelem (SMVaK, obec apod).

-  dále samozřejmě ten, kdo odpadní vody nevypouští, akumuluje je v žumpě, jejíž  obsah vyváží za úplatu na městskou ČOV....

 

V rámci procesu přípravy záměru k územnímu a stavebnímu řízení se objevují v nečekané míře problémy, které signalizují nezájem a nepochopení některých vlastníků pozemků v inkriminovaných oblastech plánované realizace splaškové kanalizace, což se projevuje odmítáním mnohdy jediné možnosti využití jejich pozemků k vedení trasy kanalizačních stok.

Tato problém je primárně řešen jak účelným vedením trasy, tak uzavřením smluvních ujednání („věcné břemeno“), ošetřujících práva a povinnosti investora a vlastníka pozemku s cílem minimálního dopadu na jeho další využívání,  ale samozřejmě  také efektivního vedení nákladné  trasy kanalizačního sběrače.

Je pochopitelné, že každý vlastník nemovitostí nelibě nese zásah do jejich užívání, ale v zemi uložené kanalizační potrubí  je většinou naprojektováno do místních komunikací a je nutno ho chápat do značné míry  jako „veřejně prospěšné zařízení či stavbu“, kterou využívá značný počet obyvatel. Město zde tak hájí jejich oprávněné („veřejné“) zájmy   tím, že  jim umožní využívat tuto jinde běžnou a samozřejmou infrastrukturu. A příznivý dopad na životní prostředí by bylo téma na celý další článek....

 

 

 

Každý si jistě spočítá a porovná náklady na jiné způsoby likvidace svých odpadních vod, na investici, režii při používání (např. energii, odběry kontrolních vzorků...), náklady na opravy a obnovu individuálních systémů čištění a vypouštění odpadních vod či náklady na odvoz a likvidaci obsahu žumpy v městské ČOV.

Je nade vší pochybnost, že plochy s vybudovanou splaškovou kanalizací (a tedy s možností se na ni napojit) stoupnou na tržní ceně z pohledu možné budoucí zástavby.

Je také  nemálo těch, kteří netrpělivě čekají na novou kanalizaci  a záměrně zatím neinvestovali např. do nákupu drahých technologií (ČOV, vícestupňové systémy septik+zemní filtr apod.). 

 

K velmi častému dotazu na „povinnost“ připojení se stávajících objektů na novou kanalizaci nutno uvést, že dle Zákona č. 274/2001 Sb. o vodovodech a kanalizacích, §3, odst. (8) může obec v přenesené působnosti rozhodnutím uložit vlastníkům stavebního pozemku nebo staveb, na nichž vznikají, nebo mohou vznikat, odpadní vody, povinnost připojit se na kanalizaci v případech, kdy je to technicky možné....

 

Starosta města proto vyzývá všechny občany, kteří zatím neuzavřeli výše uvedené smlouvy s městem, aby přehodnotili svůj postoj, uvědomili si zřejmou  neopakovatelnost příležitosti příjmu značného podílu dotace pro město (a tedy také pro každého jeho občana) a v neposlední řadě svoji odpovědnost vůči  těm dalším spoluobčanům, kteří mají zájem budoucí kanalizaci používat.

Pokud při nesplnění výše uvedené  povinnosti bude město sankcionováno peněžní pokutou, doplatí na to určitě  všichni jeho obyvatelé, např. značnými rozpočtovými škrty.... Pokud se podíváme do kalendáře zjistíme, že každý měsíc  prodlužování procesu a oddálení realizace odkanalizování dostává město Orlová do kritické situace.

Rok 2010 je za dveřmi.....

Ing. Radislav Hájek,

odbor životního prostředí

 

Upozornění:

Pokud občané této možnosti (k legalizaci likvidace odpadních vod) k napojení na kanalizaci nevyužijí, dá se očekávat, že se po roce 2010 projeví zvýšený počet kontrol na zjištění způsobu likvidace odpadních vod. V případě, že bude prokázáno  porušení zákona, to znamená, že například vlastníci nemovitostí nebudou likvidovat odpadní vody v souladu s příslušnou legislativou (tedy do akumulačních jímek s odvozem na městskou ČOV, popř.  nebudou mít platné povolení k vypouštění vyčištěných odpadních vod  do vod povrchových nebo podzemních), bude jim  uložena pokuta ve výši až do 50 tisíc Kč.

 


Datum zveřejnění/aktualizace: 24.7.2008

Zpět na výpis