Finanční správa optimalizuje počet územních pracovišť finančních úřadů a zruší i ten v Orlové

 

Finanční správa zeštíhlí od 1. ledna příštího roku o 23 územní pracoviště finančních úřadů na celém území České republiky. Týká se to i územního pracoviště v Orlové.

Podle tiskové mluvčí Generálního finančního ředitelství Petry Petlachové se jedná o ta nejmenší pracoviště finančních úřadů, kde dnes pracuje převážně méně než 11 zaměstnanců, kteří vykonávají jen registrační a vyměřovací činnosti. Všechny ostatní činnosti pak zabezpečují „okresní“ územní pracoviště, která je dnes řídí. „Zajištění fungování nejmenších územních pracovišť je velmi neefektivní, pro stát představuje značnou finanční zátěž a pro Finanční správu zátěž organizační. Veškeré služby pro daňovou veřejnost budou po jejich zrušení plnohodnotně zabezpečeny na nejbližších, zejména „okresních“ územních pracovištích,“ doplňuje Petlachová.

Jedním z důvodů tohoto kroku je i fakt, že se zvyšující se elektronizací finanční správy klesá počet poplatníků, kteří osobně navštěvují finanční úřady a namísto toho komunikují se správcem daně elektronicky. Zrušením nejmenších územních pracovišť dojde ke specializaci řady činností, ke zvýšení efektivity práce finančních úřadů a k nemalé úspoře finančních prostředků za pronájmy, provoz a opravy budov.

„Optimalizací nedojde k žádnému propouštění zaměstnanců, jen k jejich přesunu na jiná územní pracoviště. Stávající budovy pracovišť, které jsou ve vlastnictví státu, budou buď převedeny na jiné státní organizace, nebo budou nabídnuty k prodeji,“ vysvětluje mluvčí.

Dalším krokem k optimalizaci fungování Finanční správy je ukončení provozu pokladen pro výběr hotovostních plateb daní a poplatníků na „neokresních“ územních pracovištích finančních úřadů, a to již od 1. září letošního roku. „Důvodem je zejména skutečnost, že náklady na jednu transakci na pokladně územního pracoviště finančního úřadu představují částku ve výši 42,50 Kč, přičemž Česká pošta nabízí obdobnou službu v komerčním režimu za 29 korun. Navíc by v případě zachování pokladen musela Finanční správy investovat do bezpečnosti pokladen, což považuje za nehospodárné,“ podotýká Petra Petlachová.

Jako alternativu nejčastějšího hotovostního placení – úhrady daně z nemovitých věcí – nabízí Finanční správa od ledna příštího roku možnost placení této daně prostřednictvím SIPO.

V Moravskoslezském kraji budou zrušena územní pracoviště v Českém Těšíně, Bohumíně, Orlové a Fulneku. Z prvních tří měst jsou přesunuta do Karviné.

I Orlová se připojila k ostatním městům, která se brání uzavírání poboček finančních úřadů,“ komentuje starosta města Ing. Tomáš Kuča.  

Podle starosty Tomáše Kuči je toto velmi důležité. „Musíme si uvědomit, že naši živnostníci i občané už za poslední roky místní úředníky finančního úřadu znali a při těchto osobnějších vazbách se při daných jednáních mohli dočkat i potřebné rady či, řekněme, více osobního přístupu. Ne každý je přece jen při vyřizování podobné agendy až tak zběhlý. Obávám se ale, že toto už při centralizování této služby do jedné pobočky pro celý okres, nebude možné, podotkl orlovský starosta.

Za zmínku stojí, že pro nejbližší období placení daně z příjmů a daně z nemovitých věcí připravuje Finanční správa i další alternativu pro platby v hotovosti, jakou byla v minulosti například tzv. „daňová složenka“, kterou bylo možné platit daně bezplatně na přepážkách České pošty.


Datum zveřejnění/aktualizace: 4.8.2015

Zpět na výpis