Prevence rizikového chování na ZŠ Mládí
Předcházet nežádoucímu rizikovému chování žáků ve škole lze systematickým působením. Hlavní roli hrají žáci. Učitelé - zejména ti třídní - se s nimi v průběhu vyučování věnují nejrůznějším aspektům chování a prožívání. Nejde jen o napomínání a usměrňování, ale zvláště o hledání a pochopení jedince samotného a zamyšlení se nad příčinami jeho činů. Vlastním příkladem pak pedagog učí žáky empatii, asertivitě a také budování sounáležitosti aj.
Koncepci prevence rizikového chování na školách zajišťuje školní metodik prevence v součinnosti se všemi kolegy. Aktivním doplněním celého působení na rozvoj osobnosti a hledání správných postojů v životě dětí bývají preventivní programy.
Na ZŠ Mládí se snažíme zajišťovat programy co nejvíce interaktivní. Žáci se během nich věnují vybranému tématu a díky přidruženým aktivitám si prožijí něco, co v nich pak zůstane a k čemu se v myšlenkách vrací.
Programy o antisemitismu a holocaustu proběhly pro žáky 4. a 9. ročníků a třídu 5.A v lednu. Cílem bylo ukázat na příkladu příkoří, se kterým se potýkali za 2. světové války židé, jak nespravedlivá a pokořující je nesnášenlivost a jak snadno ovlivnitelný člověk může být.
Žáci 4. ročníků a jedna 5. třída měli program “Tomíčkovi k jeho 3. narozeninám”. Na příběhu Tomíčka si citlivou formou povídali o nesnášenlivosti a o tom, co to přináší. Nutno poznamenat, že takové programy jsou stavěny koncepčně a rozšiřují dětem informační obzory, ale také pracují s emocemi a budují povědomí o vlastní ceně člověka. Nesnášenlivost je spouštěč projevů šikany, kyberšikany, agrese, záškoláctví a dalších rizikových projevů chování žáků.
Další série preventivních programů proběhla v únoru a byla na téma Emoce. Pro první a druhé ročníky a jednu třetí třídu byl program upravený tak, aby žáci udrželi pozornost, bavili se a střídali nejrůznější činnosti. Programem je provázela maňásková loutka, zpívali s kytarou a byli zapojeni do samostatných i skupinových činností. Takové programy nabízí například organizace HOPE4KIDS a jsou součástí projektu Etické dílny. Žáci se učí poznávat sami sebe, aby pak lépe rozuměli i druhým a uměli se lépe orientovat ve vztazích. Podpora a budování sebeovládání a sebereflexe u dětí je jako prevence nedocenitelná.
Další programy, které plánujeme, jsou zaměřeny na prevenci kouření a alkoholismu, nebo také poruchy příjmu potravy - sebepoškozování.
Pohled na skupinky žáků je jiný, když nehledáte chyby a neděláte ze všeho riziko. V některých kolektivech si takto mohou pedagogové mírně oddychnout a spolehnout se, že prevence je dobře nastavena. V jiných se pak o to více působí, aby se žáci dokázali navzájem respektovat a přijali do života zdravé postoje k sobě i druhým…
Velmi si cením práce třídních učitelů, jejich spolupráce se školním poradenským pracovištěm a věřím, že rizikových projevů chování žáků budeme na naší škole zažívat co nejméně.
Mgr. Lenka Pastirčáková
školní metodička prevence
ZŠ Mládí Orlová