Projektová výuka Čtenářská gramotnost – 1. stupeň ZŠ Jarní

 

V úterý 13. 6. 2023 se uskutečnila ve všech třídách 1. stupně ZŠ  projektová výuka „Čtenářská gramotnost – kniha nám sluší.“   Cílem projektu byl rozvoj čtenářské gramotnosti u žáků, postupný vývoj jejich čtenářských a komunikačních dovedností, prožitek ze čtení s porozuměním a z poslechu čteného textu.

V I. A žáci 1. a 2. ročníku zahájili s paní učitelkou Editou Jámborovou projektovou výuku besedou nad knihou. Děti měly za úkol si přinést z domova dětskou knihu. Z celkového počtu 11 dětí si ji  přineslo jen 7. Ostatní knihu doma vůbec nemají. Děti, které knihu přinesly, všem řekly, o čem je a jestli ji četly samy nebo s maminkou či tatínkem. Pak si knihy vyměňovaly a prohlížely. Ve třídě byly k dispozici i knihy školní, které si děti se zaujetím prohlížely.

Poté si společně povídaly o pohádkových postavách.  Měly za úkol poznat a pojmenovat nejznámější pohádkové postavy, vyhledávaly pohádkové dvojice. Následně četly s porozuměním. Pracovaly s pracovními listy, zařazovaly do jednotlivých pohádek typické postavy a věci. K jednoduchým větám přiřazovaly odpovídající obrázky a k obrázkům pohádkových hrdinů přiřazovaly věty. Naučily se hrát písmenkové bingo a velice je to bavilo. V závěru projektové výuky se podívaly na animovanou pohádku ze seriálu Maxipes Fík.

Ve III. A  žáci  pod vedením paní učitelky Evy Podzimkové pracovali s textem, který se jmenoval "Katka a Verča si užívají neděli". Nejprve ho přečetli nahlas a povídali, o čem příběh byl. Potom v něm hledali TULÁČKY. To jsou slova, která do textu nepatří. Postupně plnili různé úkoly. Nakonec si nakreslili obrázek.

Žákům V. A připravila paní učitelka Jarmila Neli Nelhübelová knihy různých žánrů. Každý  si vybral knihu, kterou si prohlédl, prolistoval, případně krátce pročetl a ostatním žákům sdělil, co ho v knize nejvíce zaujalo.  Poté jsme se zabývali bajkami, pročítali je, zamýšleli se nad nimi a hledali v nich ponaučení, která jsou v nich ukryta. Následně žáci ve skupinách pracovali na zadaných úkolech. Aby je dokázali správně vyřešit, bylo nutné se nad texty zamyslet a společně je prodiskutovat a interpretovat. Vzhledem k náročnosti daného úkolu pracovali  ve skupinách. V závěru projektové výuky si žáci vytvořili krásné záložky, které jim budou sloužit v hodinách čtení v následujícím školním roce.  Budou jim tak připomínat chvíle strávené v 5. ročníku na ZŠ Jarní. I tento hezký projektový den.

 Zpracovala za 1. stupeň ZŠ   PhDr. Jarmila Neli Nelhübelová

 


Datum zveřejnění/aktualizace: 16.6.2023

Zpět na výpis