Dlouholetá spolupráce ZŠ Ke Studánce se Střední školou techniky a služeb (SŠTaS) v Karviné
Naše škola už několik let spolupracuje se SŠTaS v Karviné ve společném projektu OKAP I a II, který podporuje odborné, kariérové a polytechnické vzdělávání. Spolupráce funguje na bázi sdílené výuky, celoročních technických kroužků pro nejstarší žáky a dalších akcích, které podporují volbu povolání. V rámci tohoto projektu se letos žáci 8. a 9. tříd zúčastnili dvoudenního zájezdu společně se studenty střední školy. Organizaci a program zájezdu pro vybrané žáky naší školy zprostředkovala SŠTaS v Karviné. A že to byl zajímavý program napoví další řádky článku. V úterý 30.5. v Orlové nastoupilo 20 žáků do autobusu, kde dva pedagogové ze SŠTaS měli naloženo už dvacet svých žáků oboru truhlář. První zastávka byla až v Bystřici pod Hostýnem, kde žáky čekala zajímavá exkurze v dřevařském podniku TON na ohýbaný nábytek. Firmu v roce 1861 založil Michael Thon se svými pěti syny. Žáci měli možnost zhlédnout, jak moderní, tak i ruční práci při výrobě unikátních ohýbaných židlí, vyvážených do celého světa. Po obědě byla na programu téměř tříhodinová prohlídka zoo Lešná, kde žáci z ruky krmili žirafy a měli i možnost vidět a projít téměř všemi světadíly a vidět jejich faunu. Ubytování bylo ve Zlíně na hotelu Garni. Po zabydlení a večeři následovala prohlídka podnikatelského města Zlín. Všechny uchvátil výhled při západu slunce ze zlínského mrakodrapu, který nechal postavit Tomáš Baťa za první republiky. Výhled z mrakodrapu na Zlín patřil k jedněm ze silných zážitků, jež nelze popsat, zkrátka musíte tam být. Druhý den zájezdu po vydatné snídani, která musela ukojit apetit každého, se pokračovalo směr Vizovice. Cílem byla exkurze ve Fy. Síkora, výroba kuchyní na míru a zakázku. Zde žáci měli možnost vidět jak ruční a automatickou výrobu nábytku, ale i robota, který si sám řídil spoustu složitých úkonů a operací při výrobě nábytku. Posledním bodem programu byl už jen oběd ve Vizovicích a cesta zpět do Orlové, kde zájezd pro žáky naší školy končil. Žáci měli možnost vidět a poznat, že i řemeslo může být zajímavé. A jak staré pořekadlo praví , že „ řemeslo má zlaté dno“. Důležité pro žáky i pedagogický dozor je to, že podobné projekty mají svůj smysl a žáci si z nich vždy odvážejí spoustu neopakovatelných zážitků a zkušeností.
Ing. Viktor Pavelka, učitel ZŠ Ke Studánce