Práce s emočními kartami ve třídách ZŠ Jarní
Naše škola zakoupila do každé třídy emoční karty. Na nákup jsme použili peníze z účelové neinvestiční dotace z rozpočtu Moravskoslezského kraje. Dotaci využíváme na podporu aktivit v oblasti prevence rizikových projevů chování dětí a mládeže.
Komunikační karty Mé emoce jsou určené pro porozumění emocí a rozvoj sociálních dovedností u dětí. Obrázky na kartách obsahují deset emotikonů – pocitových ikon, 20 scén z každodenního života dětí a rodin, které zobrazují situace, spojené s emotivními pocitovými reakcemi (radost, zvědavost, zájem, hněv, vztek, smutek, strach, nechuť apod.).
Děti si karty prohlédly a ukázaly nebo pojmenovaly emoci, kterou vidí. Přiřadily ji k určité situaci. O situaci si pak společně vyprávěly - jestli ji už zažily, jak se cítily, co je pobavilo, co je mrzelo, rozzlobilo, jak by situaci řešily. Využívali jsme i otázky na zadní straně kartiček. Děti předvedly emoci znázorněnou na kartě. Především děti nemluvící mohly pomocí karet komunikovat a vyjadřovat své pocity a sdělit, která emoce provází jejich den. Také děti, které se hůře vyjadřují, snáze s kartou emocí vystihnou zážitky. Děti vypráví, co je na kartách a jak se postavy asi cítí, co prožívají. Žáci se k emočním kartám budou průběžně vracet třeba u ranního komunikačního kruhu.
Mgr. Marie Šnokhousová