Žádost o výpis ze živnostenského rejstříku

3. Pojmenování (název) životní situace:

Vydání výpisu a sestavy ze živnostenského rejstříku.

Živnostenský rejstřík je informačním systémem veřejné správy, jehož správcem je Ministerstvo průmyslu a obchodu a provozovateli obecní živnostenské úřady a krajské živnostenské úřady.

Do živnostenského rejstříku jsou zaznamenávány údaje o podnikatelích (fyzických i právnických osobách) stanovené živnostenským zákonem, jakož i změny těchto údajů. Těmito údaji jsou např. jméno, příjmení, identifikační číslo osoby, sídlo, adresa bydliště, předmět podnikání, adresa provozovny, doba platnosti živnostenského oprávnění a další. Všechny údaje vedené v tomto rejstříku jsou veřejné, vyjma údajů o pokutách uložených živnostenskými úřady a sankčních opatřeních uložených jinými správními orgány v souvislosti s podnikáním, údajů o bydlišti a místě pobytu na území ČR, bydlišti mimo území ČR a rodných čísel, které jsou sdělovány pouze podnikatelům, jichž se údaje týkají, správnímu orgánu, který tyto údaje potřebuje pro výkon své činnosti a v případech stanovených zvláštními právními předpisy.

Právní úprava: § 60 zákona č. 455/1991 Sb., o živnostenském podnikání, ve znění pozdějších předpisů (dále jen "živnostenský zákon")

4. Základní informace k dané životní situaci, předmětu žádosti apod.:

Živnostenský úřad poskytuje

a) údaje uvedené v § 60 odst. 3 písm a) živnostenského zákona podnikateli, kterého se týkají, správnímu orgánu, pokud tyto údaje potřebuje pro výkon své činnosti, a v případech stanovených jinými právními předpisy,
b) údaje uvedené v § 60 odst. 3 písm. b) a c) osobě, která prokáže právní zájem, a to v rozsahu uvedeném v § 60 odst. 5 písm b) až d) živnostenského zákona 
 
Na žádost vydá živnostenský úřad v listinné nebo elektronické podobě a za podmínek uvedených v § 60 odst. 4 živnostenského zákona o jedné osobě identifikované v žádosti z živnostenského rejstříku:
 
a) výpis podle § 47 odst. 2 nebo 3 živnostenského zákona; tento výpis se vydá podnikateli, kterého se týká,
b) úplný výpis týkající se jedné osoby, který obsahuje všechny údaje podle § 60 odst. 2 živnostenského zákona,
c) částečný výpis týkající se jedné osoby, který obsahuje údaje v požadovaném rozsahu,
d) potvrzení o určitém zápisu, popřípadě potvrzení o tom, že v živnostenském rejstříku určitý zápis není.
 
Na žádost vydá živnostenský úřad z veřejné části živnostenského rejstříku sestavu v listinné nebo elektronické podobě, jejímž obsahem mohou být pouze základní identifikační údaje o podnikateli, a to jméno, příjmení, nebo obchodní firma, popřípadě název, adresa sídla a identifikační číslo osoby, a dále, pokud to žadatel požaduje, předmět podnikání a umístění provozovny. Sestava obsahuje údaje platné ke dni zpracování sestavy. Tuto sestavu žadatel nesmí zveřejnit ani poskytnout třetí osobě.
 
5. Kdo je oprávněn v této věci jednat (podat žádost apod.):

Požádát o vydání je oprávněn kdokoli.

6. Jaké jsou podmínky a postup pro řešení životní situace:

Podmínkou pro vydání je podání písemné žádosti a zaplacení správního poplatku.

7. Jakým způsobem můžete zahájit řešení této životní situace:
 

Žádost lze podat živnostenskému úřadu těmito způsoby:

  • osobně přímo na živnostenském úřadě
  • na podatelně Městského úřadu Orlová
  • zaslat běžnou poštou na adresu Městského úřadu Orlová
  • zasláním elektronické zprávy na ePodatelnu Městského úřadu Orlová (zpráva musí být opatřena elektronickým podpisem)
  • zasláním datové zprávy do datové schránky Města Orlová (ID schránky: r7qbskc)
  • s využitím služby elektronického podání, viz bod 16
8. Na kterém úřadu můžete tuto životní situaci řešit:
 

Městský úřad Orlová, Odbor vnitřních věcí a živnostenský úřad.

9. Kde, s kým a kdy můžete tuto životní situaci řešit:
 

Městský úřad Orlová
Odbor vnitřních věcí a živnostenský úřad
Osvobození 796
735 14 Orlová - Lutyně

budova B, č. dveří 103,

Bc. Jana Bukovská, jana.bukovska@muor.cz

Bc. Gabriela Majzlíková, gabriela.majzlikova@muor.cz

tel. 596 581 473

Úřední hodiny:
Po, St: 8:00 - 11:30 a 12:30 - 17:00
Čt: 8:00 - 11:30 a 12:30 - 13:30
Út, Pá: (pouze pro objednané)
Polední přestávka: 11:30 - 12:30

10. Jaké doklady a informace musíte mít s sebou:

Fyzická osoba musí doložit:

  • informace o subjektu, který je předmětem žádosti (např. jeho jméno a příjmení, název obchodní firmy, identifikační číslo apod.)
  • platný průkaz totožnosti

Právnická osoba musí doložit:

  • informace o subjektu, který je předmětem žádosti (např. jeho jméno a příjmení, název obchodní firmy, identifikační číslo)
  • platný průkaz totožnosti osoby, která jedná jménem právnické osoby
  • doklad o tom, že osoba může za právnickou osobu jednat (např. výpis z obchodního rejstříku, pověření, plná moc)
11. Jaké jsou potřebné formuláře a kde jsou k dispozici:
 

Potřebný formulář "Žádost o vydání výpisu ze živnostenského rejstříku" je k dispozici

  • v tištěné podobě na živnostenském úřadě
  • na internetových stránkách MěÚ Orlová (v sekci "Formuláře ke stažení")
12. Jaké jsou v této životní situaci správní a jiné poplatky a jak je máte uhradit:
 

Správní poplatky a výkon jejich správy upravuje zákon č. 634/2004 Sb., o správních poplatcích, ve znění pozdějších předpisů. Výše správních poplatků je uvedena v sazebníku v části I v položce 24, který je přílohou zákona č. 634/2004 Sb.

Poplatek za vydání výpisu ze živnostenského rejstříku je 20,-Kč za každou i započatou stránku. V případě vydání potvrzení o neexistenci zápisu v živnostenském rejstříku je poplatek také 20,-Kč. Poplatek se hradí přímo na živnostenském úřadu. Vydání sestavy z živnostenského rejstříku na žádost za údaje o jednom podnikateli 5,-Kč.

13. Jaké jsou lhůty pro vyřízení:
 

Při osobním podání žádosti a zaplacení správního poplatku vydá živnostenský úřad výpis ze živnostenského rejstříku na počkání (ve složitých případech do dalšího úředního dne).

U písemných žádostí je žádost o výpis ze živnostenského rejstříku vyřízena bezodkladně (žadatel je nejprve vyzván k zaplacení správního poplatku a teprve po jeho zaplacení může živnostenský úřad žatateli výpis ze živnostenského rejstříku zaslat).

Sestava dle ustanovení § 60 odst. 6 se žadateli poskytne do 30 dnů od podání žádosti. Je-li požadována zvlášť rozsáhlá sestava, lhůta pro její poskytnutí se o 30 dnů prodlužuje. Pokud živnostenský úřad žádosti nevyhoví, byť i jen částečně, vydá ve lhůtě podle věty první, případně věty druhé, rozhodnutí o odmítnutí žádosti, případně části žádosti.

14. Kteří jsou další účastníci (dotčení) postupu:
 

Další účastníci postupu nejsou.

15. Jaké další činnosti jsou po vás jako žadateli požadovány:
 

Žádné další činnosti nejsou po žadateli vyžadovány.

16. Můžete využít tuto elektronickou službu:
 

Pomocí služby Žádost o výpis z živnostenského rejstříku můžete vytvořit žádost o výpis z neveřejné části živnostenského rejstříku týkající se konkrétního podnikatelského subjektu. Kromě žádosti o výpis lze touto cestou požádat i o potvrzení o určitém zápisu, případně o potvrzení o tom, že v živnostenském rejstříku určitý zápis není.

Přihlášený uživatel má usnadněn výběr subjektu, pro který chce vytvořit podání, jelikož si může do formulářů načíst své osobní údaje ze základních registrů veřejné správy. Uživatelé se přihlašují prostřednictvím online služby elektronické identifikace uživatele - národního bodu pro identifikaci a autentizaci.

Základní nabídka podání obsahuje následující možnosti:

  • chci průkaz oprávnění subjektu
  • chci výpis podle zadaných údajů

Bližší informace o možnostech podání a způsobu úhrady správního poplatku najdete zde.

Správně vyplněné podání je potřeba elektronicky přímo ze služby odeslat na vybraný živnostenský úřad prostřednictvím jednoho z dostupných způsobů:

  • do datové schránky,
  • podepsané autorizací,
  • podepsané elektronickým podpisem.

Vybraný živnostenský úřad po obdržení podání toto podání odpovídajícím způsobem zpracuje, a pokud to bude možné, i elektronicky vyřídí.

Odeslání vyplněného podání do datové schránky úřadu

Tento způsob podání vyžaduje, aby podávající měl svoji aktivovanou datovou schránku ve smyslu zákona č. 300/2008 Sb., o elektronických úkonech a autorizované konverzi dokumentů.

Odeslání vyplněného podání podepsaného autorizací

Odeslání podání podepsaného autorizací neboli „pomocí autorizace digitálního úkonu“, je k dispozici pouze přihlášeným uživatelům. Při odesílání podání budete přesměrováni na stránky Identity občana, kde potvrdíte souhlas s odesláním podání a následně se znovu přihlásíte s využitím vašeho identifikačního prostředku. Další informace o přihlašování a autorizaci digitálního úkonu naleznete na webových stránkách Identita občana.

K přihlášení a autorizaci lze použít Identitu občana v ČR nebo z jiného státu EU. Může se jednat o elektronický občanský průkaz, mobilní klíč eGovernmentu, bankovní identitu apod.

Odeslání vyplněného podání podepsaného elektronickým podpisem

Tento způsob podání vyžaduje od uživatele uznávaný elektronický podpis (§ 6 zákona č. 297/2016 Sb., o službách vytvářejících důvěru pro elektronické transakce) založený na kvalifikovaném certifikátu. Seznam kvalifikovaných poskytovatelů služeb vytvářejících důvěru a poskytovaných kvalifikovaných služeb vytvářejících důvěru lze najít na stránkách Digitální a informační agentury.

Pro podepsání podání uznávaným elektronickým podpisem si musíte nainstalovat podepisovací aplikaci JRFsign. Instalační soubory jsou ke stažení pro:

Výpis ze živnostenského rejstříku je však možné získat i na kterémkoli kontaktním místě CzechPoint.

17. Podle kterého právního předpisu se postupuje:
 

Ustanovení § 60 zákona č. 455/1991 Sb., o živnostenském podnikání (živnostenský zákon), ve znění pozdějších předpisů.

18. Jaké jsou související předpisy:
 

Zákon č. 570/1991 Sb., o živnostenských úřadech, ve znění pozdějších předpisů
Zákon č. 634/2004 Sb., o správních poplatcích, ve znění pozdějších předpisů

Zákon č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů

19. Jaké jsou opravné prostředky a jak se uplatňují:
 

V případně chybně zapsaných údajů lze uplatnit námitku nesprávného zápisu a požadovat opravu chybně uvedených údajů. Lhůta pro uplatnění námitky není stanovena, lze tak učinit kdykoli.

20. Jaké sankce mohou být uplatněny v případě nedodržení předepsaných povinností:
 

Žádné.

21. Nejčastější dotazy veřejnosti na toto téma a odpovědi na ně:

Kde mohu získat informace o podnikatelích?
Informace lze získat v elektronické podobě, např.:

Kde lze najít informace o podnikatelích z jiných států?
Informace lze najít v elektronické podobě, např.:

22. Potřebujete se k věci dozvědět víc?
 

Dotazy k vydání výpisu ze živnostenského rejstříku Vám zodpoví kterýkoli živnostenský úřad.

23. Příslušné informace můžete získat také z jiných zdrojů nebo v jiné formě, a to:
 

Informace lze získat v elektronické podobě např.:

24. Související životní situace a návody, jak je řešit:
   
25. Za správnost návodu odpovídá útvar:
 

Městský úřad Orlová, Odbor vnitřních věcí a živnostenský úřad

26. Za správnost návodu odpovídá pan/paní:
  Bc. Jana Bukovská
27. Návod je zpracován podle právního stavu ke dni:
  16. 4. 2024
28. Kdy byl návod naposledy aktualizován nebo ověřena jeho správnost:
  16. 4. 2024
29. Datum konce platnosti návodu:
     
30. Případná upřesnění a poznámky k řešení dané životní situace:
    

Datum zveřejnění/aktualizace: 16.4.2024

Zpět na výpis