DOTAZY OBČANŮ
Rubrika Dotazy občanů je speciální kategorie, v níž odpovídáme především na dotazy orlovských občanů. Dotazy, které přijdou do této rubriky, předáváme jednotlivým zaměstnancům města či jeho společností, kteří na ně průběžně reagují. Odpovědi nejsou k dispozici ihned, tazatelé se jich dočkají nejdříve do týdne, nejpozději do měsíce, podle složitosti dotazu.
Odpovědi na dotazy zveřejňujeme v této kategorii na internetových stránkách města. Dříve, než pošlete svůj dotaz, zkuste se podívat, zda na něj už v rubrice neexistuje odpověď. Na anonymní dotazy či vulgární dotazy neodpovídáme!
Vyhledávání:
Zodpovězené dotazy občanů:
23.2.2025, 17:01, Eva Tomášová
Obracím se na vedení města s dotazem,zda by nebylo možné umístit nad parkoviště Lídlu (myslím tím nahoře u chodníku/,třeba ty,které teď zbytečně stárnou na zavřeném dětském hřišti u školy Dvořáčka.Všimla jsem si, že lidé u toho zábradlí často po cestě z obchodu odpočívají a lavičky by se tam hodily.Děkuji moc za odpověď.
Dobrý den,
děkujeme za Váš návrh ohledně umístění lavičky u Lidlu. Rádi Vám oznamujeme, že lavičku na uvedeném místě nainstalujeme. Momentálně hledáme vhodné umístění s ohledem na umístění inženýrských sítí a majetkoprávní vztahy v dané lokalitě.
S pozdravem
Odbor správy majetku a hospodářské správy
21.2.2025, 15:57, Dagmar Ruislova
Zdravím,chystá se letos opět Orlovsky jarmark?Děkuji
Dobrý den,
Orlovský jarmark se bude konat dne 21. června 2025.
S pozdravem
Kancelář starosty
20.2.2025, 12:26, Patricie
Dobrý den,chtěla bych se zeptat co udělat proto,aby město vytvořilo přechod pro chodce u zastávky Orlová poruba u rybníku?…Často tam jezdíme autobusem,ale dostat se na druhou stranu bez přechodu dá docela zabrat nejbližší přehod je až u další zastávky.. ono i kdyby chtěl člověk vystoupit dřív nebo dál tak zas jde celkem kus po hlavní bez chodínku což je s kočárkem docela nebezpečné.
Dobrý den,
hlavním kritériem pro zřízení přechodu pro chodce je dostatečná zatíženost lokality jak pěší tak motorovou dopravou, tj. minimálně 50 chodců/hodina a 200 vozidel/hodina. Dané místo nesplňuje požadovanou intenzitu pěších. Zřízení přechodu pro chodce se dále řídí příslušnými ČSN a Technickými podmínkami, jde především o stavebně technické řešení (nástupní plocha, zajištění návaznosti na pěší dopravu). Dále zde musí vést řádné nasvětlení doplňkovým veřejným osvětlením apod. Bohužel, na základě uvedeného nelze v tomto případě o zřízení přechodu pro chodce uvažovat.
S pozdravem
Odbor dopravy
18.2.2025, 14:46, Iveta
Dobrý den četla jsem že proběhne čištění cest a parkovišť na ulici Květinová. Lesní. Osvobození kvůli stavebním pracím. Jaké práce to budou
Dobrý den,
jedná se o plánovanou demolici letního koupaliště. Předem se omlouváme za veškeré nepříjemnosti a prosíme vás o trpělivost a pochopení.
S pozdravem
Kancelář starosty
18.2.2025, 10:20, Lucie Poláková
Dobrý den kolik činí poplatek za odpadky za rok 2025 na jednu dospělou osobu
Dobrý den,
základní sazba poplatku pro rok 2025 za komunální odpad činí 960,-- Kč/rok. Úleva platí pro občany, kteří v průběhu roku (od ledna do prosince) dosahují 70 let a je přiznána těm poplatníkům, u nichž není v evidenci k 1.1. daného roku nedoplatek na místních poplatcích (dle Obecně závazné vyhlášky Města Orlová č. 8/2023, čl. 6, odst. 4). V případě nejasností se obraťte na pracovníky na místních poplatcích, tel. 596 581 217, 146, 150.
S pozdravem
Kancelář starosty
18.2.2025, 10:02, Jana Kotalová
dobrý den, mohla bych se prosím zeptat, zda došlo někdy k odcizení věcí z některého cykloboxu a zda je provozovatel (předpokládám že město Orlová) proti krádeži pojištěn? Děkuji, přeji hezký den, Kotalová Jana
Dobrý den,
pro více informací kontaktujte Bc. Lenku Oraveczovou na e-mail: lenka.oraveczova@muor.cz nebo na tel: 596 581 181.
S pozdravem
Odbor správy majetku a hospodářské správy
16.2.2025, 9:27, Miroslava Skýbová
Dobrý den. Máme imobilní babičku (91 let) v domácí péči. V březnu ji končí platnost OP. Tak jsem se chtěla zeptat, jakým způsobem lze vyřídit nový OP. Děkuji za odpověď. S pozdravem M.SKýbová, Petřvald u Karviné
Vážená paní Skýbová,
v případě imobilních klientů docházejí pracovnice pořídit žádost o občanský průkaz přímo ke klientovi domů. Tuto službu je však nutno předem si objednat. Doporučuji Vám proto zavolat na telefonní číslo 596 581 427 a domluvit si návštěvu za účelem pořízení žádosti o občanský průkaz.
S pozdravem
Odbor vnitřních věcí a živnostenský úřad
15.2.2025, 6:02, Alexander Lestyan
Dobrý den. Prosím o info k platbě za odpady kdy u mé osoby došlo ke změně adresy trvalého bydliště. Platba na tuto adresu je prováděna SIPO. Byla má osoba přiřazena do počtu na platbu za odpady při změně adresy? Předem děkuji za info a s pozdravem Alexander Lestyan
Dobrý den,
změnu způsobu úhrady je nám nutno nahlásit, nemění se změnou adresy trvalého pobytu. V případě, že chcete navést do SIPO, musí se dostavit vlastník SIPA. Veškeré informace získáte u správce poplatku na tel: 596 581 217, 146, 150 nebo e-mailem dominika.rovna@muor.cz.
S pozdravem
Odbor správy majetku a hospodářské správy
13.2.2025, 13:20, Petra
Dobrý den, ráda bych se informovala, na co jsou použity vybrané poplatky ze psů? A jaký je důvod, aby pes v bytě byl za poplatek 1500 Kč a na rodinném domě 240 Kč, když i "domkaři" venčí psy mimo svou zahradu. Navíc za 1500 Kč dostaneme při platně poplatku pár pytlíků sáčků, které nevydrží ani měsíc. Proto by mě zajímalo, jak jsou vybrané poplatky použity. Děkuji.
Dobrý den,
místní poplatek ze psů má především regulační funkci, je to jediný nástroj obce k samotné regulaci chovu psů (proto rozdíl v sazbě za držení psa v bytě a v rodinném domě). Zároveň má pro obec funkci evidenční (město má přehled o počtu psů) a fiskální (z tohoto příjmu se financují provozní činnosti města spojené se zajištěním čistoty veřejných prostranství a provoz útulku pro psy).
Co se týče výše poplatku, sazby jsou v souladu se zákonem o místních poplatcích č. 565/1990 Sb., v návaznosti na obecně závaznou vyhlášku, která je schvalována zastupitelstvem. Problematiku venčení psů zákon neřeší. Pro bližší informace se s důvěrou obraťte na Ing. Michaelu Krulovou, tel. 596 581 218.
S pozdravem
Právní odbor
13.2.2025, 12:47, Jarek
V srpnu 2024 jste avizovali budování pokročilé senzorické sítě, která bude sloužit k detailnímu mapování a analýze klimatických podmínek ve městě. Budou někdy zveřejňovány údaje o kvalitě ovzduší ve městě? Například v systému MUNIPOLIS. Zvláště informace o poletavém prachu PM 10 a PM 2,5. Myslím si, že tento údaj by zajímal hlavně hoby běžce a cyklisty. A rovněž občany města a rodiny s malými dětmi. Děkuji za stanovisko
Dobrý den,
děkujeme za Váš zájem o pokročilé metody zpracování a získávání dat. Data ze senzorů budou přístupná s grafy na mapovém portálu, který bude spuštěn pro testovací provoz již toto jaro. Součástí klimatických dat jsou i informace o polétavém prachu PM 10, PM 2,5 a PM 1.
S pozdravem
Odbor rozvoje a investic
12.2.2025, 19:38, Matěj
Dobry den, prosim pěkně dokdy musim zaplatit poplatek za psa? Moc diky
Dobrý den,
místní poplatek ze psů je splatný do 31. května letošního roku, tzn. že jeho úhrada je možná i dříve než v květnu.
S pozdravem
Kancelář starosty
12.2.2025, 8:55, Jan Hrádek
Proč nejezdí MHD Orlová (501) po 17 hod. z Dětmarovic na aut. st.? Lidé se vrací z hor a musí jezdit do Orlové oklikou přes Bohumín. Tento dotaz pokládám každý rok, zřejmě zbytečně. Ti, kteří jizdní řády vytváří, zřejmě aoutobusy nejezdí. A dále proč občané 70+ platí v MHD 6 Kč? V jiných městech jezdíme zadarmo.
Dobrý den.
na přelomu let 2020 a 2021 proběhla optimalizace Městské autobusové dopravy Orlová (MAD) ke snížení prokazatelné ztráty a tím navyšujících se nákladů na její provoz. Na základě vytíženosti spojů jednotlivých linek MAD došlo ke změnám jízdních řádů a snížení výkonů v podobě omezení či zrušení málo využívaných spojů. Z uvedených důvodů proto nelze zajistit spojení na každý jednotlivý vlakový spoj v Dětmarovicích, spoje byly využívány minimálně. Z Dětmarovic v pracovní dny jede spoj linky č. 501 v 16:18 a 18:13 a o víkendech v 16:13, 17:13, 19:20 a 18:12 spoj linky 874553.
A co se týče ceny jízdného, tak občané 65+ mají v zóně 15 – Město Orlová cestování zdarma po nahrání 365denní dlouhodobé časové jízdenky na kartu ODIS (cena 0 Kč). V případě jízdy na vlakové nádraží v Dětmarovicích se jedná o cestu v zóně 150 – Orlová XL, která zahrnuje zónu 15 (jízdné v tarifu MAD – pro vás zdarma) a zónu 7 – Region (zlevněné jízdné – 6 Kč).
S pozdravem
Odbor dopravy
9.2.2025, 12:28, Dominik
Dobrý den, chci se zeptat na cestu na ul. Odlehlá.Minulý rok proběhla oprava a cesta začíná být ve stejném stavu jako před opravou, opět tankodrom.Bylo by možné cestu poopravit.
Dobrý den,
kontrolu stavebně-technického stavu komunikace provedeme po skončení zimního období. Po její kontrole budou případně přijata opatření.
Děkujeme za pochopení.
S pozdravem
Odbor správy majetku a hospodářské správy
6.2.2025, 20:00, Jelínková
Dobrý den, v blízkém okolí budovy Gymnázia Orlová (tř. Osvobození 1313), se vyskytují potkani. Mohu doložit videozáznam. Domnívám se, že výskyt těchto hlodavců ohrožuje zdraví občanů. Poprosím o vyjádření/stanovisko k výše uvedenému. Děkuji, Jelínková
Dobrý den,
deratizační firma tento podnět prošetří a následně provede represivní deratizaci.
S pozdravem
Odbor správy majetku a hospodářské správy
5.2.2025, 6:18, Vašut Oldřich
Dobrý den. Obdržel jsem od odboru dopravy výzvu doporučeným dopisem k zaplacení částky za překročení rychlosti. Jelikož dlouhodobě pracuji mimo trvalé bydliště, je pro mne problém vyzvednout si doporučený dopis ve stanovené lhůtě. Zajímalo by mne proč jsem tuto výzvu nedostal do datové schránky, kterou jsem si z popudu státní správy před dvěma roky zřídil? Podotýkám, jsem soukromá osoba. Citace zákona: " Provoz datových schránek upravuje zákon č. 300/2008 Sb. o elektronických úkonech a autorizované konverzi dokumentů, známý jako zákon o datových schránkách. Ten mimo jiné uděluje úřadům povinnost komunikovat přes datovou schránku s osobami, které jí disponují." Děkuji za odpověď. Vašut
Dobrý den,
výzva k zaplacení určené částky Vám byla zaslána jako fyzické osobě, která nemá zřízenou datovou schránku, proto Vám byla zaslána prostřednictvím České pošty. Tuto skutečnost před odesláním kontrolujeme v Registru obyvatel. Povinnost zřídit si datovou schránku mají od r. 2023 pouze právnické osoby a OSVČ. Vaše vozidlo je však registrováno na Vás jako na fyzickou osobu nikoli na OSVČ. V případě, že si nevyzvednete zásilku ve stanovené lhůtě na pobočce České pošty, bude Vám po 10 dnech vhozena do poštovní schránky.
S pozdravem
Odbor dopravy