Dvě třetiny školáků třídí. Alespoň částečně

Bezmála 27 % školáků třídí veškerý odpad, 24 % třídí plasty a papír, 21 % třídí alespoň plasty a 28 % netřídí vůbec. Takový je výsledek dotazníkového šetření, kterého se účastnilo 350 žáků II. stupně orlovských základních škol a osmiletého gymnázia. Z výše zmíněného vyplývá, že většina školáků alespoň částečně třídí, pořád je zde ale téměř třetina těch, kteří separaci odpadu zcela opomíjejí.

Z jakého důvodu? „Nechce se mi,“ zněla odpověď, již v dotazníku označilo téměř 40 % žáků, kteří odpad netřídí vůbec, nebo třídí jen částečně. Tito školáci dále v hojném počtu uváděli, že na třídění odpadu zapomínají, nebo že nemají kde třídit. Přes 8 % si dokonce myslí, že třídění odpadu nemá smysl, a 3,5 % dotázaných uvedlo, že si v této záležitosti neví rady.

Pro motivaci dětí ke třídění odpadu je podle odborníků nejdůležitější dobrý příklad, protože dítě je už odmala obklopeno autoritami, které více či méně napodobuje. „Rodiče mohou doma vymezit prostor, kde se budou zvlášť třídit jednotlivé druhy odpadu. S menšími dětmi mohou odpadky vynášet společně a přitom jim vysvětlit, kam co patří. Ideální je pojmout třídění jako zábavu. Obdobně mohou žáky motivovat učitelé. Krom toho, že jim budou v třídění odpadu vzorem, měli by dbát i na to, aby ekologická výchova byla pestrá, interaktivní a zábavná,“ píše se v tiskové zprávě společnosti REMA Systém, která zajišťuje ekologicky šetrnou recyklaci elektroodpadu.

Avšak za zábavu považuje třídění odpadu jen 6,4 % školáků, 16 % oslovených si naopak myslí, že třídění je zbytečnost, otrava a práce navíc. Počet barevných kontejnerů na území města považuje za dostatečný 41 % dotázaných, 35 % uvedlo, že kontejnerů je dost, ale jsou často plné, 17 % žáků se domnívá, že kontejnerů je málo a jsou daleko, a 7 % uvedlo, že barevné kontejnery se v okolí jejich bydliště nenacházejí vůbec. „Zvony se budou během následujících čtyř let přidávat na žádost občanů v návaznosti na možnosti umístění na volných pozemcích v majetku města,“ říká k věci Jana Fojtová z Odboru správy majetku města s tím, že barevné kontejnery se nyní vyvážejí častěji a do budoucna se počítá i s umístěním čipů, které budou detekovat jejich naplněnost. „To nám umožní pružně reagovat na potřebu vývozu,“ dodala úřednice.

Za nejzáživnější a nejúčinnější formu předávání informací o třídění odpadu považují školáci exkurze do míst, kde se odpad zpracovává. Učitelé to už zjevně dávno vědí a s žáky navštěvují nejrůznější podniky. „Naše škola každoročně organizuje dvě exkurze, které jsou zaměřeny na poznávání regionu. V rámci těchto exkurzí jsme byli už několikrát ve sklárnách ve Valašském Meziříčí a také v papírnách v Žimrovicích,“ potvrzuje Jan Šebesta, který působí jako učitel
a koordinátor ekologické výchovy na ZŠ Mládí, a dodává, že návštěva místního sběrného dvora by pro školáky mohla být také velmi zajímavá.

A co na to ředitel společnosti SMO? „Exkurze samozřejmě rádi umožníme, a to jak ve sběrném dvoře, nejlépe na ulici Nádražní, tak i na pracovišti v sídle SMO, kde se dotřiďuje vyseparovaný plast. Vše s příslušným popisem celého procesu zajišťovaného naší společností. Vedoucím pracovníkům škol doporučuji, aby se obrátili na naše odborné zaměstnance a dohodli si s nimi vhodný termín a místo,“ vzkazuje ředitel SMO Jaroslav Vaněk. Vedoucí pracovníci škol mohou v případě zájmu o exkurzi kontaktovat buď manažera komunálních služeb Richarda Kočího na telefonním čísle 596 585 541, anebo technoložku odpadového hospodářství Radku Piechaczkovou na telefonu 596 585 542.


Datum zveřejnění/aktualizace: 31.1.2016

Zpět na výpis