„Výsledek jednání je určitým kompromisem,“ říká starosta Orlové

 

V průběhu léta přišlo Ministerstvo financí ČR s úmyslem zredukovat počet pracovišť finančních úřadů v České republice. Jak už jsme vás informovali, mezi třiadvaceti rušenými finančními úřady byla i Orlová. Orlovský starosta Ing. Tomáš Kuča vyzval ministra financí Ing. Andreje Babiše k přehodnocení tohoto kroku. K jeho dopisu se připojili i další starostové. Následovala řada jednání a ve finále se v minulém týdnu Ing. Tomáš Kuča vrátil z jednání s ministrem Babišem.

„Jednání proběhlo na ministerstvu financí a zúčastnilo se ho všech třiadvacet starostů dotčených měst. Dohodli jsme se na některých aspektech, ne sice úplně k našemu uspokojení, ale samozřejmě všechno je věcí kompromisu,“ vysvětluje starosta Ing. Tomáš Kuča.

Pro Orlovou by zrušení pracoviště finančního úřadu bylo velkým zásahem, nejen proto, že by se státní správa vzdálila od lidí. Jak orlovský starosta zdůrazňuje, nešlo by jen o Orlovany, ale i o občany sousedních obcí, jako je Doubrava i Petřvald. Ti všichni by museli složitě dojíždět do Karviné. Z centra Orlové je to zhruba 12 kilometrů a z nejzazší části Petřvaldu dokonce 25 kilometrů.

Na pracovišti Finančního úřadu v Orlové v tuto chvíli pracuje 22 zaměstnanců. „Z jednání s ministrem vyplynulo, že tady zůstanou dva zaměstnanci, z nichž jeden bude specialista na OSVČ a podnikatele a druhý na daně, to znamená výběr daní, daňových přiznání atd. My to považujeme za nedostatečné, zvláště v období od ledna do března, kdy podávají daňová přiznání fyzické osoby,“ podotýká starosta a dodává: „Ministr přislíbil, že v případě, že se zjistí, že je to nedostatečné, tak se stavy doplní. Musíme si uvědomit, že okres Karviná je nejlidnatější okres v České republice, a jestliže má nějaký finanční úřad šest zaměstnanců, tak ve dvou si dovoluji tvrdit, že to utáhnou. Ovšem u nás, v Bohumíně a v Českém Těšíně je tomu jinak.“

Návrhy na zrušení jednotlivých pracovišť finanční úřadů se opírají o tvrzení, že to vyplynulo z detailní analýzy, a že si mnozí lidé mohou spoustu věcí vyřídit elektronicky. „Ovšem i generální ředitel Finanční správy potvrdil, že listinné podání nekleslo. To znamená, že lidé opravdu nevyužívají tu elektronizaci tak, jak by měli. A tady vidíme problém. Argumentovali jsme i tím, že to, co ušetří finanční úřady, potažmo finanční správa, tak to se přenese na občany. Lidé budou muset cestovat, brát si dovolenou a vynakládat své finanční prostředky na dopravu do bývalého okresního města,“ doplňuje Tomáš Kuča.

Podle informací ze strany ministerstva financí by se situace do původního stavu už nikdy neměla vrátit. „To znamená, že ti dva zaměstnanci, které nám teď v současné době nechají, budou na tomto pracovišti pouze v úředních dnech. Mimo úřední dny budou v pracovní době na novém působišti v Karviné, ale přislíbili, že v rámci elektronizace budou mít veškeré spisové složky k dispozici na pracovišti v Orlové. Takže územní pracoviště zůstávají, ale pouze budou redukovány,“ podotýká starosta Orlové.

Na jednání v minulém týdnu byla zaznamenána i žádost ze strany starostů, aby Finanční správa kvantifikovala počet a rozsah vybavení místností, které by bylo pro již zmíněné úředníky třeba. „Po obeznámení bude město úzce spolupracovat s Finanční správou. Přikláníme se k zachování prostor v současném místě, to je v prostorách Doubravanu. Jedná se o prostory města a Orlované jsou zvyklí, tam docházet na Finanční úřad,“ uzavřel starosta města Ing. Tomáš Kuča. 


Datum zveřejnění/aktualizace: 11.9.2015

Zpět na výpis