Spotřebitelský ombudsman na živnostenském úřadě v Orlové

Na všech živnostenských úřadech v České republice, tedy i na Obecním živnostenském úřadě v Orlové, začal v půli května roku 2013 fungovat systém tzv. „spotřebitelského ombudsmana“, který má napomoci spotřebitelům, zejména seniorům, poškozeným praktikami některých prodejců při uzavírání spotřebitelských smluv mimo prostory obvyklé pro jejich podnikání v rámci hromadně organizovaných prodejních nebo nabídkových akcí (často realizovaných formou prodejních zájezdů). Na nich je v řadě případů prodáváno zboží za použití tzv. klamavých nebo agresivních obchodních praktik, tj. např. prodejce nepravdivě uvádí, že výrobek bude nabízen pouze po omezenou dobu s cílem přimět spotřebitele k okamžitému rozhodnutí nebo prodejce vyvolává dojem, že spotřebitel nemůže opustit provozovnu nebo místo, kde je výrobek nabízen nebo prodáván, bez uzavření smlouvy. Spotřebitel je takto „přinucen“ zakoupit zboží, které ve skutečnosti vůbec nepotřebuje.

Spotřebitelský ombudsman není nový úředník či další úřad. Spotřebitelský ombudsman je označení pro systém, který za pomoci kontaktních míst na živnostenských úřadech a jejich spolupráce s nevládními neziskovými organizacemi umožní oklamaným a zneužitým spotřebitelům, především seniorům, efektivně, rychle a bezplatně se domoci svých spotřebitelských práv.“ – zdroj: Ministerstvo průmyslu a obchodu ČR

Každý občan, který se ocitl v neřešitelné situaci nejen v souvislosti s uzavřením spotřebitelské smlouvy, ale také pokud se stal obětí podomních nebo pouličních prodejců výrobků či služeb, se může na zdejší obecní živnostenský úřad obrátit se žádostí o pomoc při řešení vzniklých problémů. Živnostenský úřad mu poskytne informace o tom, jaké řešení věci by v daném případě přicházelo s ohledem na jím uváděné skutečnosti v úvahu, a navrhne mu možnosti dalšího postupu. Bude-li občan schopen a ochoten danou věc vyřídit sám, živnostenský úřad ho odkáže na příslušné webové stránky, na kterých jsou umístěny formuláře příslušných podání, případně mu i poskytne pomoc s jejich vyplněním. Bude-li občan potřebovat součinnost, nabídne mu živnostenský úřad sepsání protokolu, tzv. spotřebitelského záznamu, který poté elektronicky postoupí přímo stěžovatelem zvolené spotřebitelské organizaci a to včetně neskenovaných dokumentů, např. kupní smlouvy, smlouvy o spotřebitelském úvěru, nabídkového letáku, pozvánky apod. Při výběru spotřebitelské organizace bude živnostenský úřad nápomocen občanovi tím, že mu doporučí takovou spotřebitelskou organizaci, jejíž poradna je mu nejblíže. Tato organizace potom bude radit, resp. zastupovat spotřebitele.

V souvislosti se zavedením spotřebitelského ombudsmana je však nutno uvést, že vztah mezi podnikatelem (prodejcem) a spotřebitelem je vztahem občansko-právním a živnostenský úřad jako orgán veřejné moci nemůže a nesmí do takového vztahu vstupovat. V žádném případě nemůže živnostenský úřad, např. v průběhu případné živnostenské kontroly, vymoci spotřebiteli jeho právo na plnění ze smlouvy. Z uvedených důvodů je obecní živnostenský úřad v roli spotřebitelského ombudsmana spíše jen prostředníkem.

Živnostenský úřad poskytne pomoc všem spotřebitelům, nejen seniorům. Aby však tato pomoc byla účinná, je zapotřebí, aby spotřebitel na vzniklý problém reagoval včas. Například při nákupu zboží mimo prostory obvyklé k podnikání má spotřebitel právo písemně odstoupit od smlouvy do 14 dnů ode dne jejího uzavření. Čtrnáctidenní lhůta má hmotně-právní povahu, což znamená, že písemné odstoupení od smlouvy musí být prodejci v této lhůtě doručeno. Občan, který se stane cílem nepoctivého obchodníka, a chce využít pomoci zdejšího živnostenského úřadu, měl by tak učinit co nejrychleji. Je vhodné, aby živnostenskému úřadu rovněž poskytnul všechny dokumenty o koupi výrobku, např. kupní smlouvu, smlouvu o spotřebitelském úvěru, nabídkové a reklamní letáky, pozvánku na předváděcí akci, doklady o platbě apod.

Zpracoval: Patrik Kortiš, Živnostenský úřad, kancelář č. 209, blok B, tel. 596581459

Další informace: http://www.mpo.cz/cz/ochrana-spotrebitele/spotrebitelsky-ombudsman/



Připojené dokumenty:

Dokument ke stažení PDF [298.8KB]

Datum zveřejnění/aktualizace: 17.6.2013

Zpět na výpis