Projektový Den robotiky, techniky a řemesel na Základní škole Mládí

Ve čtvrtek 20. března 2025 proběhl na Základní škole Mládí v Orlové tradiční projektový den zaměřený na robotiku, techniku a řemesla. Cílem akce bylo seznámit žáky s moderními technologiemi, podporovat jejich tvořivost a zájem o technické obory a řemesla, která jsou důležitou součástí pracovního trhu.

Projektový den byl určen pro všechny žáky školy, kteří se během dopoledne prostřídali na různorodých stanovištích. Nejmladší žáci si vyzkoušeli několik kreativních a interaktivních aktivit, které jim přiblížily jak manuální práci, tak i základy programování a mechaniky. Pod vedením pedagogů rozvíjeli vztah k řemeslné tvorbě při práci se dřevem, na kreativním stanovišti výroby placek si navrhli vlastní motivy a vytvořili si vlastní placku na plackostroji. Velkým hitem bylo programování robotické včelky Bee-Bot, kde si žáci pomocí jednoduchých příkazů zkoušeli ovládat robota, což rozvíjelo jejich logické myšlení, prostorovou orientaci a získání prvních dovedností v oblasti programování. Základním principům mechaniky a převodů žákům pomohla porozumět práce s převodovou stavebnicí. Kreativní tvorba s keramickou hlínou pak dětem umožnila modelovat vlastní výrobky, rozvíjet fantazii i jemnou motoriku.

Starší žáci prvního stupně se při práci se dřevem seznámili s technikami jeho zpracování.  Konstrukční stavebnice jim umožnila sestavovat mechanické modely a objevovat principy fungování ozubených kol, kladek a dalších prvků. Velkou oblibu si získalo 3D pero, díky kterému si žáci mohli vyzkoušet tvorbu plastických modelů. Při kódování s roboty Ozoboty se učili základům programování. Na stanovišti virtuální reality objevovali nové možnosti digitálního vzdělávání. Prohlíželi si detailní 3D modely zvířat a různých předmětů, sledovali vzdělávací videa a interaktivní simulace. Na přírodovědně zaměřeném stanovišti propojili žáci kapesní digitální mikroskopy s tablety a detailně zkoumali předměty z každodenního života.

Stanoviště pro žáky 6. až 9. ročníku – poznávání profesí a technologií

Žáci 6. až 9. ročníku si mohli na vlastní kůži vyzkoušet reálné profesní činnosti a získat cenné zkušenosti z různých oborů. Tato aktivita jim pomohla lépe porozumět tomu, co jednotlivé profese obnášejí, a rozvíjet praktické a užitečné dovednosti pro budoucí kariéru.

V rámci truhlářských a tesařských prací se žáci seznámili se základy opracování dřeva, používali ruční i elektrické nástroje a pochopili důležitost přesnosti a pečlivosti při výrobě dřevěných výrobků. Na stanovišti gastronomie si vyzkoušeli přípravu míchaných nápojů, naučili se správné techniky míchání surovin a servírování nápojů, což jim dalo nahlédnout do světa pohostinství. V rámci zahradnických prací si žáci procvičili i aranžování. Automechanici seznámili naše žáky s klíčovými součástkami automobilu, základní diagnostikou a drobnými opravami. V oblasti strojírenství se dozvěděli, jak fungují mechanické součásti a zkusili si práci se stroji. Stavebnictví jim umožnilo nahlédnout do práce zedníků, instalatérů i dalších odborníků. Žáci měli také možnost poznat profesi reprodukčního grafika, kde se naučili, jak se tvoří grafické návrhy a připravují materiály pro tisk. U prodavačů se dozvěděli o zásadách prodeje, komunikaci se zákazníky a vyzkoušeli si dárkové balení zboží. Zajímavým stanovištěm byla práce maséra a ošetřovatele, kde se žáci seznámili se základy masážních technik, správnou manipulaci s pacientem a významu péče o lidské zdraví. Velkou pozornost si získaly robotické stavebnice, žáci si zde mohli sestavit a naprogramovat vlastní robotické modely. Práce s robotickými stavebnicemi rozvíjela jejich logické myšlení, kreativitu a schopnost řešit problémy. Neméně zajímavým stanovištěm byla technologie 3D tisku. Škola disponuje šesti 3D tiskárnami, které žákům umožňují praktické zapojení do moderních technologií a rozvoj digitálních dovedností. Součástí programu byl také Kabaret Vysoké školy báňské - Technické univerzity Ostrava, který interaktivním a zábavným způsobem přiblížil žákům svět vědy a techniky.

Tento pečlivě připravený pestrý program umožnil žákům nejen vyzkoušet si různé profese, ale také získat cenné informace o možnostech dalšího studia a budoucího profesního směřování.

Poděkování partnerům

Děkujeme všem, kteří se podíleli na organizaci a realizaci akce, zejména pedagogům, partnerům a odborníkům. Zvláštní poděkování patří zástupcům Vyšší odborné a střední školy DAKOL, Vysoké školy báňské – Technické univerzity Ostrava a Střední průmyslové školy elektrotechniky a informatiky v Ostravě, jejichž odborné znalosti a aktivní účast významně přispěly k úspěchu celého projektového dne, který byl financován z projektu školy Šablony I OP JAK - Inovativní vzdělávání na Základní škole Mládí.

Již nyní se těšíme na další ročník tohoto inspirativního projektového dne!

Za tým hlavních organizátorů

Mgr. Denisa Heinzová,

zástupkyně ředitelky školy

 

 


Datum zveřejnění/aktualizace: 24.3.2025

Zpět na výpis