MŠ Okružní - Malý vědec
,,KAŽDÉ RÁNO PŘIPRAVUJEM VĚDECKÉ POKUSY, ČÁRY, MÁRY UDĚLÁME HOKUSY, POKUSY.
KOUKÁME, BÁDÁME, VŠE VYZKOUMÁME:“
Touto písní jsme začínali každý den v naší třídě SVĚTLUŠEK v MŠ Okružní. Prostřednictvím zážitkového učení jsme u dětí rozvíjely přírodovědné vzdělávání, poznávali jsme práci pěti vědců.
V pondělí jsme jako BIOLOGOVÉ pozorovali mikrosvět s pomocí digitálního mikroskopu, vyzkoušeli jsme si pokusy ŠIŠKA VE VODĚ, SCHOVANÝ KLÍČEK a RŮST ŽÍŽALY, sestavovali jsme vývojové puzzle hmyzu a botanickou zahradu. V úterý nás čekal FYZIK, který nás s pomocí pokusu ZAKLÍNAČ HADŮ seznámil se statickou elektřinou, zároveň nám zdůraznil nebezpečí zranění elektrickým proudem a jak mu předcházet. Taky jsme si hráli s magnety, poznali jsme proč se přitahují a odtahují.
Ve středu k nám do školky přišla praktikantka Terezka, která si pro nás připravila vědce MATEMATIKA. Procvičili jsme si počítání, přiřazování geometrických tvarů, číslic, tvarovali jsme číslo 4 z plastelíny a vybarvovali omalovánku podle dané legendy barev a číslic. Profesor Matěj nás pak zavedl na tajemnou výpravu labyrintem pro poklad, kdy jsme museli vyřešit úkoly z matematiky, což se nám povedlo a poklad jsme nalezli. Ve čtvrtek jsme s vědcem CHEMIKEM při výtvarné aktivitě tvořili chemickou laboratoř, vyzkoušeli jsme si pokus BAREVNÉ BUBLINY, zahráli pohybovou hru na MOLEKULY. Starší děti se v rámci spolupráce s přírodovědnou fakultou Ostravské univerzity zúčastnily zážitkového programu KOUZLENÍ S CHEMIÍ. Pod vedením pana PhDr. M. Muchy si děti vyzkoušely pokusy BAREVNÉ TEKUTINY – reakce výluhu z červeného zelí v různě zásaditém prostředí, NAFUKOVÁNÍ BALÓNKŮ – rekce octu se sodou, BAREVNÁ KŘÍDA – vzlínání barvy fixu na křídě postavené v lihu, CO HOŘÍ A NEHOŘÍ – zhasínání plamenu plynem vytvořeným reakcí octu a sody, pozorovaly hořící železnou, zdravotní a laboratorní vatu, plátěný ubrousek namočený ve vodě a lihu, vznikaly rozdílné plameny.
Děti byly nadšené a na svoje zvídavé otázky dostaly jim srozumitelné odpovědi. V pátek jsme jako vědec ARCHEOLOG zkoumali zrakem a hmatem zkamenělého TRILOBITA, v písku jsme hledali vykopávky koster DINOSAURŮ. Vydali jsme se na CESTU DO PRAVĚKU v překážkové dráze a s padákem jsme předváděli VÝBUCH SOPKY.
Celý týden byl pro děti plný zážitků a na otázku: ,,JAKÝM VĚDCEM BYS CHTĚL BÝT?“ odpovědělo nejvíce dětí, že ARCHEOLOGEM, na druhém místě to byl CHEMIK a na třetím BIOLOG.
Papugová Ivana, MŠ Okružní, Orlová