Projektový den „Matematická gramotnost“ na základní škole Jarní 400 Orlová – Poruba
Stejně jako v letech minulých i v letošním školním roce proběhl ve třídách 1. stupně projektový den „Matematická gramotnost“. Dne 18. 11. 2024 měli žáci možnost zjistit, jak daleko sahají jejich znalosti v otázkách finanční gramotnosti.
Žáci prvního ročníku se seznamovali s podobou jednotlivých mincí a bankovek, odhalovali jejich tajemství v podobě ochranných prvků a učili se znát hodnotu peněz při hře na prodavače a zákazníky. Tyto zkušenosti následně uplatnili při reálném nákupu v místní samoobsluze.
V druhém a třetím ročníku se žáci učili hospodařit s konkrétním obnosem finančních prostředků prostřednictvím hry na obchod. Následně děti spočítali množství vydaných a uspořených financí. Nechybělo ani řešení otázek spoření a výroba vlastní pokladničky.
Žáci čtvrtého ročníku taktéž řešili otázku kapesného, rozpočtu a spoření. Jedním z úkolů žáků bylo hospodařit se stanoveným rozpočtem v rámci něhož si hradili reálné náklady na autobus do Městské knihovny v Orlové a zpět do školy. V knihovně bylo cílem žáků vyhledat publikace na téma finance.
Nejstarší žáci 1. stupně v pátém ročníku poznávali významné osobnosti naší historie, jež jsou na českých bankovkách vyobrazeny. Seřazovali mince a bankovky dle jejich hodnoty. V prostorách tělocvičny žáci ve skupinách tvořili rodinný rozpočet. Nechybělo ani řešení rozdílu mezi přáním a potřebou.
Aktivity napříč jednotlivými ročníky byly rozličné, avšak s jednotným cílem. Ukázat žákům, že matematická gramotnost není jen o prostém počítání čísel, ale je nedílnou součástí každodenního života. Díky těmto dovednostem jsme schopni rozumně hospodařit s finančními prostředky, nepřekračovat rodinný rozpočet a předcházet uvržení do dluhové pasti.
Mgr. Tereza Febrová