Prožitkový den s kuchařem MICHALEM: „Poprvé kuchařem“

 

„Má svou dílnu v kuchyni, nosí bílou čepici. Místo žezla panečku, drží v ruce vařečku. “ Tento týden nás v naší mateřské škole navštívil kuchař Michal z Hostivic u Prahy. Bílý plášť mu nechyběl, měl i nůž a paličku, také hrnec, pokličku. Co děti čekalo a neminulo?

Děti se seznámily se zásadami správného mytí rukou. Dozvěděly se, jaké bacily se vyskytují na rukou a jakým způsobem si umýt ruce. Co je to správná hygiena a zdraví. Vše probíhalo formou hry.  Dětem se líbila hra s prsty zvaná: „Ždímáme ponožky“ a „Medvěd“.

Po umytí rukou, následovala ta pravá „kuchařská hra“. Pan kuchař ukazoval dětem obrázky s potravinami. Děti určovaly název potraviny na obrázku a odpovídaly, zda by je jedly či nejedly. Na prvním obrázku bylo například jablko, kde děti správně odpověděly, že jej nejdříve musí umýt, než ho sní. O citronu se zase dozvěděly, že obsahuje vitamin C a k čemu je pro naše tělo užitečný. Na obrázcích nechyběla pizza, kde děti určovaly ingredience či maso, kde správně uvedly, že jej musíme uskladnit v lednici.

Pan kuchař se zmínil i o důležitých senzorech člověka /oči, nos, pusa/ a smyslech člověka /zrak, čich a chuť/ a k čemu je v kuchyni a celkově v životě využíváme. Za splnění každého z úkolů děti dostaly na ruku razítko, tzv. Michelinskou hvězdu.

Co by to bylo za kuchaře, kdyby neuměla správně zacházet s nožem. Děti měly k dispozici dřevěné tréninkové nože. Kuchař dětem popsal, z čeho se nůž skládá a účel těchto částí. Děti se  seznámily s ostřím, díky němuž mohou krájet a rukojetí, díky níž nůž držely v ruce. Následně se učily, jak nůž správně držet, správně krájet, aby se nepořezaly. V případě „zranění“ si děti nalepily i náplast na prst.

Závěrem programu bylo pečení muffinů. Nejdříve se děti seznámily s postupem pečení a ingrediencemi. Dle pravidle si šly umýt ruce, poté si každý našel své místo, kde byly nachystány pomůcky. Každý kamarád si nakrájel banán, který vhodil do své mísy. Poté si odměřily přichystanou směs mouky, cukru, kakaa, sušeného vajíčka a kypřícího prášku. Suché ingredience promíchaly a přidaly vodu. Těsto míchaly a míchaly za zvuku dětských písniček. Těsto nalily do připravených košíčků. A co teď? Šup s nimi do pece. Vůně banánových muffinů se linula celou mateřskou školou.

Děti po celou dobu programu projevovaly obrovský zájem. Vládla dobrá nálada a smích. Tímto děkujeme panu Michalovi Markovi za jeho návštěvu, vstřícnost a úsměv na rtech.

Za kolektiv MŠ Okružní, Orlová

Mgr. Veronika Holková


Datum zveřejnění/aktualizace: 16.10.2024

Zpět na výpis